75 %

Unterwasser, Max - Michaela

Šest jeptišek v klášteře

Max Unterwasser má být začínající autor, který své první dílko napsal výhradně pro muže. Kde jste se už s tímto jménem setkali? Jen si vzpomeňte na povídkovou knihu nakladatelství Listen Schůzky s tajemstvím a tam si nalistujte Bělorusku Miloše Urbana. Max Unterwasser v ní představuje klenotníka, který je posedlý svým "uměleckým dílem". Miloš ...

Max Unterwasser má být začínající autor, který své první dílko napsal výhradně pro muže. Kde jste se už s tímto jménem setkali? Jen si vzpomeňte na povídkovou knihu nakladatelství Listen Schůzky s tajemstvím a tam si nalistujte Bělorusku Miloše Urbana. Max Unterwasser v ní představuje klenotníka, který je posedlý svým "uměleckým dílem". Miloš Urban vystoupil opět s pseudonymem, který teď nabyl jiné podoby. První knihu, Poslední tečka za rukopisy, napsal pod jménem Josef Urban a i teď si zachoval jisté vodítko, kterými jsou iniciály.
Tato novela pokračuje v duchu Urbanových předchozích románů. Tajemná atmosféra se přesouvá z prostor chrámů a kostelů do téměř opuštěného kláštera. Úspěšný zločinec utíká od vybuchlé pumpy, kde zahynulo mnoho lidí, a jak na potvoru mu dojde benzín. V blízkosti není nic jiného než klášter. Aby se zachovala žánrová rovina, musí se nějak zločinec oddělit od zbytku světa. Michaela vystupuje jako erotický horor, což beze sporu je. Našeho zločince S. ubytuje pět jeptišek, které s ním mají ale úplně jiné úmysly než by jeptišky měly mít. Seberou mu klíče od auta a S. musí poslouchat "biskupu" Hippolitu, jinak mu hrozí, že se nedožije rána. Hrdinové s jedním písmenkem v Kafkových románech mají tu nevýhodu, že si se svým životem nemohou dělat, co chtějí, ale nějaká síla je ovlivňuje. Tou silou je tady záhadná a nadpřirozená bytost Michaela, které jeptišky slepě slouží. S. se jejich řádu vzepře a čtenář má pocit, že z té hrůzy unikl, jenže Kafkovi hrdinové nikdy nevyhrají.
Co patří k základním kamenům Urbanových próz? Záhada, brutální vraždy a erotika. S. nám připadá jako princ, který musí vysvobodit princeznu, jinak ho zabije drak a jeho mrtvolu přidá k těm, které leží v Ovocném sadu. Ne, že musí zapůsobit na draka, ale ještě si jeptišky usmyslely vyzkoušet ho jako milence. Vášnivé scény se střídají s těmi brutálními a vyvrcholení se blíží.
Miloš Urban patří k těm autorům, kteří pointu nenaservírují čtenáři do postele na zlatém podnose. Musí si ji pěkně zasloužit. Ale v Michaele se to prokazuje asi nejvíce. Tajemné "proč" zůstává ukryto aspoň částečně. Také erotika nabývá rozměrů u Urbana nevídaných. Pravda, už k tomu směřoval déle, ale některé stránky působí jako pornografický časopis s uměleckým podtextem.
Sympatická kniha s kabátem od Arga, která vám, doufám, příjemně a netradičně naruší vánoční pohodu. Nenechte se odradit, ale také nečekejte orgasmus.

03.12.2004
mmartina