90 %

Torch, Pavel - Zvláštní význam palačinek

Krátká novelka začínajícího spisovatele Pavla Torcha "Zvláštní význam palačinek" přináší svěží vánek do místních literárních vod. Jeho styl psaní mi připomněl jednoho z mých oblíbených autorů, Jana Pelce. Stejně jako Pelc si ani Torch nebere servítky při vyjadřování svých postav i jeho humor je drsný podobným způsobem. Pod hrubší slupkou se ale ...

Krátká novelka začínajícího spisovatele Pavla Torcha "Zvláštní význam palačinek" přináší svěží vánek do místních literárních vod. Jeho styl psaní mi připomněl jednoho z mých oblíbených autorů, Jana Pelce. Stejně jako Pelc si ani Torch nebere servítky při vyjadřování svých postav i jeho humor je drsný podobným způsobem. Pod hrubší slupkou se ale skrývá také něco na zamyšlení.

Hlavním hrdinou je mladý muž s jistými psychickými problémy. Tedy rozhodně se o něm nedá říci, že by byl "normální". Chybí mu základní komunikační dovednosti. Navzdory tomu, že příšerně koktá, pracuje jako moderátor v kulturní redakci rádia. Jeho sexuální touhy souvisí s palačinkami a pistáciovou zmrzlinou. Nenávidí svého otce, který ho zradil. Miluje dívku, se kterou si ani trochu nerozumí, a nechá se od ní duševně zneužívat. Ožení se s ní. A pak ji zabije, bez plánování, ale také bez emocí, a to hned na první straně.

Celý příběh pak vypráví, jak vlastně došlo k situaci, kdy tichý mladík chladnokrevně rozdrtil své ženě hlavu uprostřed restaurace. Kromě toho, že jsem se místy opravdu bavila (hlavně nad epizodami s podivnými zvířátky, chvostíky), mě kniha donutila uvažovat o tom, jak rozdílným způsobem přistupují muži a ženy ke vzájemné komunikaci. Ženy často mluví v náznacích a předpokládají, že je muži chápou. Muži tyto náznaky často vůbec nevnímají. Torch líčí tuto situaci dohnanou do extrému, ale i tak jsem s trochu trpkým úsměvem zjišťovala, že jednání, které v tomto případě vedlo až k vraždě, není tak neobvyklé, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Trochu jsem se ale ztrácena v závěru knihy, kdy v posledních dvou kapitolkách přijde zvláštní zvrat. Netušila jsem pak, jestli jde o delirium hrdiny, nebo jen o nějaké hlubší autorovo sdělení, mě naprosto nepochopitelné.

Kniha zaujme také svou obálkou, nezapomeňte si jí dobře prohlédnout. Dá se totiž rozložit do zajímavého plakátu se zásadními otázkami, jejichž odpovědi se dozvíte v průběhu děje. Pokud tedy například nevíte, k čemu všemu se dá použít palačinka, nebo v čem spočívá tajemství příchylky sopečné, určitě si toto zajímavé dílko přečtěte.

02.02.2005
alza