70 %

Swannová, Leonie - Glennkill - ovce vyšetřují

Když jsem se dozvěděl o tom, že existuje detektivka ze zvířecí říše, byl jsem nadšený. Mám rád v literatuře hravost a toto téma se mi zdálo velmi slibné. Irské ovce, jindy poklidně se pasoucí na zeleném pažitu, jednoho rána zjistí, že jejich pastýře kdosi zabil vidlemi. Vyšetřování se ujme ovce, která se jmenuje Maplová (podobnost se slečnou Marplovou). Také další ovce mají jména, které mají odkazovat na charakteristiky pojící je s předchozími nositeli toho jména - tlustá ovce Moby Dick nebo černý beran Othello. Toto samo o sobě mi přišlo velmi vtipné, bohužel asi nejvtipnější z celé knížky.

Nabízí se srovnání s Farmou zvířat George Orwella. Tam také zvířata měla lidské vlastnosti a příběh měl být paralelou - freskou. Příběh a forma Glennkillu je ale jiná. Zatímco zvěř ve Farmě zvířat nejen že myslela, ale také konala to, co lidi, ovce v této knížce se chovají - jako ovce. Což se nezdá být tak tragické, ale když si uvědomíme, jakého úkolu se chopily - tedy vyšetřit smrt svého pastýře, dostáváme se do slepé uličky. Ovce jako taková samozřejmě nic vyšetřit nemůže. Autorka se s tímto problémem vypořádala po svém - ovce v jejím podání špiclujou a poslouchají to co lidé a na základě těchto poznatků slečna Maplová vede vyšetřování...

Nerad bych ale vzbudil dojem, že se mi knížka nelíbila. Myslím si totiž, že to nejcennější se ukrývá v odkazech na světovou literaturu, na parodii známých děl (Shakespeare a další), především logicky detektivek. Navíc je v knize celou dobu přítomna nenucená poetika - krásná irská příroda dotváří kulisy k banálnímu ději. Knížka je vlastně také o Irsku a jeho přítomnosti - o tradicích a možná také o stracu z toho, co by mohlo přijít. V tomto smyslu je Glennkill knížka rozhodně zajímavá.

Já osobně problém téhle knížky vidím v tom, že jako detektivka je neuvěřitelně nudná. To není kritika, to je konstatování faktu, který je nevyhnutelný když si domyslíme, že detektivem je ovečka. Měl jsem problémy tuhle knihu číst bez přestávek, často se mi chtělo od knížky odpočívat. Ano, nedokázal jsem se do ní ponořit, proto mé výsledné hodnocení je možná nižší než si Glennkill zasluhuje. Hodnocení také snižuje z mého pohledu zbytečně vzletný a patetický konec. Jistě, Farma zvířat končila podobně, ale to je jiná kategorie a v jejím případě to mělo své opodstatnění. Zde si myslím, že by se konec bez patosu obešel. Autorka údajně píše pokračování, tak se docela těším, jestli se poučila a vyvaruje se chyb, kterých se v téhle knížce dopustila. A je velká škoda, že autorka nevyužila potenciál, která tato látka skrývala.

A moje doporučení - ano, čtěte tuhle knížku, ale v žádném případě jako detektivku. Když k ní budete přistupovat jako k detektivce, budete zklamáni.

12.03.2007