100 %

Svěrák, Zdeněk - Povídky

"Povídka je záhon, román je pole. Vždycky jsem věděl, že pole neobdělám, ale práce na záhoncích mě lákala."

Tak stojí psáno na zadní straně obalu povídkové prvotiny Zdeňka Svěráka, kterou vydalo nakladatelství Fragment a která je nazvaná jednoduše - Povídky.

Pana Zdeňka Svěráka má zřejmě většina z nás spojeného s Divadlem Járy Cimrmana, s jeho písničkami pro děti z cyklu Není nutno, není nutno a s nezapomenutelnými filmy jako je Obecná škola, Kolja, Tmavomodrý svět, Vratné lahve, ... On se však podle svých slov už od gymnaziálních let toužil stát především autorem povídek - a tento sen se mu nyní po mnoha letech vyplnil.

Sbírka Povídky obsahuje celkem 10 povídek, které byly napsány v průběhu více než 40 let.

Drobnými a křehce působícími ilustracemi je doplnil Svěrákův cimrmanovský kolega, herec a ilustrátor, Jaroslav Weigel.

Nejstarší povídka, nazvaná Podvodník, pochází z roku 1966 a jedná se o dlouhý monolog obžalovaného, který se nese v krásně hrabalovském duchu. Druhá z povídek napsaných v šedesátých letech se jmenuje Za Přemkem Baštýřem a já osobně ji považuji za nejpovedenější z celé sbírky. Nevědět, že ji psal Svěrák, mohla by se klidně vydávat za jednu z Nerudových Povídek malostranských. Je v ní totiž zachycen podobně poetický ráz noční Prahy, i typ hlavního hrdiny - sympatický podivín, a podobně nostalgicko-melancholický je i závěr. Není určitě náhoda, že zrovna tuto povídku si vybrala MF Dnes k otištění jako upoutávku na právě vycházející knížku, je skutečně krásná.

Z těch novějších bych chtěla zmínit povídku Natáčecí den, která už sice byla jednou vydána ve sborníku povídek Usměj se Lízo (Listen, 2004), ale i pokud jste ji už náhodou četli, jistě si o trampotách stárnoucího druhořadého herce přečtete rádi zase. Zrovna na této povídce je krásně vidět, stejně tak jako třeba na povídce Vltava (2006) či Tetřev (2007), další charakteristický rys Svěrákova rukopisu - překvapivá a propracovaná pointa. Je vidět, že si na ni dal autor skutečně záležet - ostatně, jak sám říká: "Některé moderní povídky neskončí, ale přestanou. Čtete a chcete obrátit stránku, a ona už je další. To nemám rád, povídka by měla cinknout. Konec - to je, když už nemůžete dál vyprávět."

Zdeněk Svěrák v sobě nezapře učitele češtiny, jeho práce s jazykem je bravurní a tak nezbývá než dodat, že by byla věčná škoda, kdyby se touto sbírkou jeho povídkový sen naplnil a skončil.

12.12.2008
Radana Maslowská