90 %

Silva, Daniel - Zpovědník

Daniel Silva je nové jméno v žánru špionážních románů, které je spojováno především s jeho prvotinou Spící agent, úspěšným špionážním příběhem z druhé světové války. Od té doby už napsal několik dalších knih, které se podle ohlasu ze zámoří setkávají s velmi příznivým čtenářským ohlasem. To se týká i této knihy (v orig. The Confessor), jejíž ...

Daniel Silva je nové jméno v žánru špionážních románů, které je spojováno především s jeho prvotinou Spící agent, úspěšným špionážním příběhem z druhé světové války. Od té doby už napsal několik dalších knih, které se podle ohlasu ze zámoří setkávají s velmi příznivým čtenářským ohlasem. To se týká i této knihy (v orig. The Confessor), jejíž hlavní hrdina Gabriel Allon, krycím povoláním restaurátor, je jinak agent izraelského MOSSADu. Mohli jsme se s ním setkat už i v jiných knihách, jako Umění zabíjet a Anglický zabiják. Zcela příhodně v době, kdy celému světu vládne kniha D. Browna Šifra mistra Leonarda, je tento nový román D. Silvy taky z prostředí Vatikánu a tajného křesťanského spiknutí Crux Vera. Ale zatímco Brown se zabývá podvodem o Ježíši Kristovi, Silva si vybral za téma roli Vatikánu během židovského holocaustu za druhé světové války. Toto bolavé místo v historii papežství je stále zahalené rouškou tajemství, dobře skryté hluboko v podzemních archívech pod bazilikou sv. Petra.
Všechno začíná vraždou izraelského historika B. Sterna, který se jako hostující profesor v Mnichově zabývá právě tématikou Vatikán versus fašisti. Jeho osobě je často vyhrožováno od různých neonacistů, a i samotná vražda je díky nacistickým čmáranicím na místě činu připisována jednomu z nich. Ale jsou tu nějaká ale. V rozbitém bytě není nikde ani stránka z jeho chystané knihy, nikde ani kousek studijních materiálů, a chybí samotný počítač s daty.
K tomu je jeden důležitý fakt, Stern je agentem MOSSADu, a ti nevěří ve vraždu nějakým zuřivým fašistou. Do akce je povolán Allon, který pod krytím jako jeho nevlastní bratr má zajet do Mnichova a zjistit, co se jen dá. Jeho neodbytnost je ovšem zaznamenána u člověka, který je posluhovačem objednavatelů Sternovy vraždy záhadou obdařeného tajného církevního spolku Crux Vera. A ti se rozhodnou jeho problém vyřešit po svém. Ale v momentě, kdy vyjde najevo, že Allon je agent MOSSADu, musí trochu změnit svoje plány a nastupuje jiný způsob, jak se ho zbavit.
Román Zpovědník je stavěný jako většina špionážích příběhů. Hrdinové krok po kroku odkrývají záhady a za pomocí náhod se dostanou až k jádru problému. Tato kniha má až do poloviny svoji logiku, spád a nápaditost. Ale v momentě, kdy se Allon v doprovodu krásné rusovlasé agentky Mossadu rozhodne vzpříčit rozkazům svých nadřízených, stává se z toho tak trochu bondovka. Tady mi to začíná trochu logicky ujíždět. Přesto příběh běží dál a D.Silva závěrem knihy pointou šokoval nejednoho čtenáře. Samotný příběh je smyšlený. Zajímavý je pohled na Jana Pavla II., který už v knize je po smrti a právě jeho nástupce se rozhodne udělat konec všem pochybnostem o vatikánské roli během druhé světové války. Papež Jan Pavel II. je v knize jmenován jako ten Polák. Vyznívá to tak trochu, jako ten, co po něm zůstala křesťanská církev v rozvalinách.
Kniha přesto není zavrženíhodná. Dobře napsaný příběh, který je ozvláštněn i hříšností samotného Vatikánu.

08.12.2004