90 %

Shaw, Bob - Primitivní astronauti

Román Primitivní astronauti (orig. The Ragged Astronauts) už nepatří k nejnovějším science fiction na našem trhu. Brněnské nakladatelství AF167 sice nikde nepíše, kdy přesně to vydalo, ale podle záznamů Knihovny města Ostravy to bylo asi v roce 1993. Větším problémem než absence data vydání je absence jakékoliv informace o obsahu knihy. Přiznám ...

Román Primitivní astronauti (orig. The Ragged Astronauts) už nepatří k nejnovějším science fiction na našem trhu. Brněnské nakladatelství AF167 sice nikde nepíše, kdy přesně to vydalo, ale podle záznamů Knihovny města Ostravy to bylo asi v roce 1993. Větším problémem než absence data vydání je absence jakékoliv informace o obsahu knihy. Přiznám se, že to není jediná kniha s tímto nedostatkem, na kterou jsem v životě narazil. Nikdy jsem zcela nepochopil logiku nakladatelů, kteří takto vlastně chtějí čtenáři prodat zajíce v pytli. Jméno Bob Shaw si moc lidí hned asi nespojí s fantastickou literaturou, a ani obal tomu moc nenasvědčuje, i když se jinak dokonale hodí k ději knihy.
Tématicky kniha Primitivní astronauti nepatří k hard sci-fi. Mohlo by se dokonce diskutovat, jestli to tak trochu není i science fantasy, ale myslím, že k tomu by chyběl hlavní argument, a to jakákoliv magie. Shaw vytvořil svět dvou planet (Land a Overland), která spolu tak těsně sousedí, že mají společnou atmosféru. Z fyzikálního hlediska je to pravděpodobně trochu nesmysl, ale v tom je pravé kouzlo fantastické literatury. Na Landu žije společnost netechnického typu, kterou bychom mohli z hospodářsko-společenského hlediska přirovnat k našemu ranému novověku. Vládne zde pevnou rukou šlechta a nemalou moc má i církev. V jisté opozici je tu řád filozofů, který má v této společnosti nejen vysoké postavení, i když upadající, ale má na starosti hlavně všechen pokrok, veškerý technologický a vědecký rozvoj. Momentálně musí řešit dva problémy: jak vyřešit stále klesající množství stromů brakky, jediné známého zdroje paliva pro jejich válečné vzducholodě a děla, a problém druhý, ještě naléhavější, jak se bránit proti pterty, nepříteli číslo jedna celé planety. Jsou to nebezpečné neurčitelné organismy podobné velkým průhledným koulím, která v sobě nosí nebezpečný smrtící virus a stále více vyhledávají a zabíjejí lidi. Jejich útoky dosáhly takové četnosti a smrtelnosti, že vážně ohrozily existenci lidstva na Landu. Jediné řešení od řádu filozofů je pro lidi děsivé, pro církev neakceptovatelné přesídlit za pomoci supervzducholodí na Overland.
Bob Shaw zde vytvořil skvěle stavěný příběh, který si dost zakládá na propracovaných charakterech hrdinů. A při tom i na dokonale zpracovaném napínavém ději. Jde především o konflikt mezi hlavními hrdiny, princem-válečníkem Leddravohrem a bratry z filozofického řádu Tollerem a Lainem. Příběh dokonale zaujme vaši pozornost svojí dějovostí a nepustí vás až do konce knihy. Mimoto lze říct, že autor vytvořil i jakousi ekosci-fi, kdy neuvážené ničení brakky způsobí zánik civilizace.
Nakl. AF167 vydalo i druhý díl z trilogie Dřevěné kosmické lodě(1996?) v paperbackovém vydání, ale třetího a posledního dílu z této vynikající trilogie (v orig.The Fugitive Worlds) se čtenář u nás ani v tomto desetiletí pravděpodobně nedočká. Mám takové tušení, že brněnské AF 167 skončilo s činností. Ono je škoda, že současní nakladatelé tvorbu anglického spisovatele Boba Shawa (*1931) do svých edičních plánů nezahrnují. Např. jeho nejambicióznější dílo Orbitsville se považuje za velmi kvalitní dílo.

11.04.2005