90 %

Sebastiani, Ida - Minutové povídky

"Kde chodíte na ty náměty?" je asi nejčastější a nejotravnější otázka pokládaná spisovatelům. Osobně si myslím, že buď je umíte kolem sebe vidět, nebo neumíte. Žádné lekce tvůrčího psaní vám v tomto nepomůžou. Autorka povídkové sbírky "Minutové povídky" tuto schopnost evidentně má. A kdo je ta obdařená? Nějaká Ida Sebastiani. Pseudonym, pod kterým se skrývá tajemná se zkratkou D.K. Možná stejně tajemná, jako její příběhy.

Její první sbírka povídek je celkem útlá knížka, po grafické stránce doplněná výbornými černobílými momentkami fotografa Pavla Janouškovce. Na osmadevadesáti stránkách nám autorka nabízí celkem devatenáct příběhů. Tady lze tedy vytušit, odkud se vzal název celé sbírky. Na přečtení povídky Vám bude stačit opravdu jen pár minut. Celkově lze říci, že se jedná o fantastické příběhy. Někdy více hororové, někdy více sci-fi. Vždy ale jen mírně "šlehnuté" těmito fantastickými žánry. Ale téměř vždy s vtipnou myšlenkou, téměř vždy s čertovským humorem. Někdy až kacířským. No jak jinak nazírat na povídku o vzniku Země, kterou stvořil jako nepodařený školní projekt jeden z nejslabších Bohů ve třídě? Nebo příběh o boji mezi kancelářemi Osudu a Náhody? Ale jak jsem napsal, některé příběhy mají dost blízko až mrazivému hororu. Takový "Neznámý" nebo "Krok do neznáma" Vás asi nerozesmějí.

Příběhy čtenáře zcela jistě zaujmou. Především díky lehkosti, s jakou jsou převyprávěné, volbou slov a hlavně s jednoduchostí a přitom originalitou jednotlivých námětů. Kdybych mohl odhadnout vlivy, tak bych je nejspíše hledal v povídkové tvorbě Raye Bradburyho či snad Clifforda Simaka. Tedy u autorů, mistrů vypravěčů, kteří nechtěli čtenáře šokovat, ale opravdu pobavit, ukázat nám svět jinýma očima.

Knížku vydalo nakl. Nová vlna ve spolupráci s nakl. Triton v roce 2008.

20.05.2008