90 %

Moore, Christopher - Nejhloupější anděl

"Vánoce, vánoce, přicházejí": je to opět tady a my s tím nic nenaděláme. Vánoce jsou bezesporu největší svátky v západním světě, a je naprosto jedno, jestli věříte či nevěříte, že před dvěma tisíci lety se neznámý duch tam ze shora zakoukal do pohledné židovské slečny, se kterou pak zplodil mesiáše. Vánoce prostě slavíme všichni. A tak není nic udivujícího, že se toto téma dá nalézt v mnoha podobách i v literatuře. Ať jsou to jmelím provoněné vánoce s hromadou běloskvoucího sněhu podle Josefa Lady, nebo krásně tajemné vánoce s duchařskou atmosférou ve stylu Charlese Dickense, či překvapivě vtipné zkomercializované vánoce z pera autora právnických thrillerů Johna Grishama. Dalším přírůstkem do tohoto panteonu vánočních příběhů je román Christophera Moora "Nejhloupější anděl" (orig. The Stupidest Angel, 2004), který na letošní vánoční knižní trh připravilo nakl. BB Art.

Jak už nám na přebalu knihy předkládá nakladatel, tato kniha vyhrála v kategorii sci-fi/fantasy/horor Quill Book Award, přičemž porazila takové fantaskní kance jako Stephena Kinga, Terryho Pratchetta, či Neila Gaimana. Přestože pro skalní fandy fantasy zde bude asi pramálo temné magie či řinčících obouručních mečů, je tu mírně pomatený anděl Raziel, který dokáže ,,andělské" kousky, a pak množství oživlých nebožtíků v různém stavu rozkladu, kteří se vyhrabou s těžkostmi z hrobu jen proto, aby schlamstli pár šťavnatých mozků a s pocitem sytosti se pak pokojně vydali vybrat nějaký fajn nábytek do IKEAy.

Tento laskavý příběh vánočních hrůz se odehrává v milém kalifornském městečku Borová zátoka, kam každoročně přijíždí na svátky vánoční mnoho a mnoho turistů jen proto, aby zde nasálo tu krásnou poklidnou vánoční atmosféru. Ale v Borové zátoce žijí pro vánoční atmosféru docela netypičtí obyvatelé. Jedinou zdejší kavárnu Hlava slimejše vede věčně natěšená Mavis Sandová, které touží po všem, co má penis, nebo tu je schizofrenní Molly, bývalá prsatá představitelka akčních fantasy filmů ve stylu bojovnice Xeny, jejíž manžel Theo, zdejší jediný policista, je i největším spotřebitelem marihuany v širém okolí. Ale podobných postaviček má autor pro nás nachytaných plné tucty. Třeba nešťastný vědec Gabe Fenton, který své sexuální pudy mění pomocí dvou elektrod přiložených na svých varlatech atd. Všechno začíná v momentě, kdy jistý chlapec Joshua uvidí večer vraždu Santa Clause. A k tomu se tu objeví vyšinutý anděl Raziel fungující na čokoládové tyčinky, který má splnit jednomu dítě vánoční přání. Tím dítětem je Joshua. A ten chce oživit Santu. A tak se postupně proplétáme osudy těchto neortodoxních postav, které většinou (vlastně když tak uvažuji všechny) právě prochází partnerskými krizemi, aby se nakonec všechno vyřešilo během vánočního mejdanu ve zdejší kapli, který se díky zázraku anděla Raziela změní v parodii na noc oživlých mrtvol.

"Nejhloupější anděl" je velmi příjemně vtipné vyprávění o degeneraci naší společnosti, kde přece jen ta americká společnost je asi ještě trochu více zdegenerovaná. Kniha přímo překypuje množstvím černého a velmi lechtivého humoru, který ve mne neustále vyvolával výbuchy nezřízeného smíchu. Prostě je to vánoční příběh pro silné nátury, které mají rády i humor hrubšího zrna. Ale o tom nás už varuje autor na počátku knihy, kdy vysvětluje, že tento příběh "obsahuje nadávky, výživné popisy kanibalismu a souložících lidí po čtyřicítce."

Hrůzostrašně veselé vánoce Vám přeje BoboKing.

10.11.2006