80 %

Mayle, Peter - Psí život

"Psí život" (orig. A Dog´s Life) je další kniha z řady humorný příběhů o našich domácích mazlíčcích, jako psi, kočky, atd. Stačí si jen vzpomenout na báječné knihy jako "Robin" a "Maličkatý kretén" od Z. Frýbové, příhody anglického veterináře Jamese Herriota, nebo moje velmi oblíbená knížka Terryho Pratchetta "Nefalšovaná kočka, aneb, Kampaň za ...

"Psí život" (orig. A Dog´s Life) je další kniha z řady humorný příběhů o našich domácích mazlíčcích, jako psi, kočky, atd. Stačí si jen vzpomenout na báječné knihy jako "Robin" a "Maličkatý kretén" od Z. Frýbové, příhody anglického veterináře Jamese Herriota, nebo moje velmi oblíbená knížka Terryho Pratchetta "Nefalšovaná kočka, aneb, Kampaň za opravdové kočky", kterou snad musí znát všichni majitelé koček a kocourů (i když po přečtení knihy vím, že termín "majitel kočky" je naprostý a věcný nesmysl). Útlá knížka "Psí život" patří do řady knih, které napsal anglický spisovatel Peter Mayle, mající u nás svoji stálou čtenářskou obec. Proslavil se knihami jako "Rok v Provence", "Hotel Pastis" aj. Peter Mayle se svojí manželkou tráví většinu času ve Francii, přesněji v Provence, která se jim stala druhým domovem. Svým osobitým anglickým humorem vypráví příběhy a zážitky z této tak obdivované krajiny. Do toho zapadá i knížka vyprávěná jejich psem nazývaným prostě Kluk. S tímto svébytným psím přítelem se čtenář mohl poprvé setkat v knize "Toujours Provence" (č. Navždy Provence). Praktickou psí myslí je nám zprostředkován pohled na život Mayleových, se všemi jejich pro člena psího společenství nepochopitelnými pravidly a zákony. A vy se velmi jemným humorem zase podíváte do světa psů, do jejich "vymyšlené" psychologie , jak by asi mohly nás lidi vnímat. A přiznejme si to, nečekejte žádné obdivné ódy.
Otázkou je na kolik je to skutečný příběh jejich psa, a na kolik si ho autoři vymysleli. Příběh začíná jeho narozením (a u toho autor asi nebyl), pokračuje osvojením Mayleovými a končí šťastným vžitím do jejich domu a rodiny.
Krásná je vlastně autorova parodie sebe sama, když řečí psa Kluka ukazuje na nedokonalost své osoby a i osob ze svého okolí. Abych citoval Kluka: "Nic není tak divného jako lidé."

23.05.2005