80 %

Lindgren, Torgny - Norrlandský akvavit

Torgny Lindgren (*1938) patří bezesporu k největším žijícím švédským klasikům. Jeho knihy jako "Čmeláčí med" či "Cesty hada na skále" jsou tituly, na které nedám dopustit, a jsem rád, že je osobně vlastním ve své knihovně. Brněnské nakladatelství HOST nyní českému čtenáři přineslo jedno z nejnovějších děl T. Lindgrena - "Norrlandský akvavit" (orig. Norrlands akvavit, 2007).

Podobně jako v mnoha jeho předešlých dílech (Přerušený příběh, Cesty hada na skále), i v románu "Norrlandský akvavit" nás autor zavede do zapadlého severního kraje Švédska Västerbotten, odkud sám pochází. Hrdinou vyprávění je čtyřiaosmdesátiletý kazatel Olof Helmersson, který ve zdejším kraji před více než padesáti lety vedl velké náboženské hnutí, při kterém spasil množství duší. Teď se po padesáti letech opět vrací do tohoto zapomenutého kraje, aby opět spasil zdejší lid. Jenže po letech zkoumání a bádání se chce za své předešlé bludy omluvit a vlastně je "antispasit". Protože Bůh, Ježíš, posmrtný život, to vše je jeden velký nesmysl, jeden velký blud, který musí ze zdejších duší vymazat. Problémem je ale čas. Jak sám s hrůzou zjišťuje, jeho ovečky jsou už většinou mrtvé a ty už těžko donutí konvertovat na jeho novou pravdu.

Je to vlastně příběh starého člověka, který po mnoha letech života chce změnit své okolí, na něž měl před mnoha lety velký vliv. Se smutkem ale zjišťuje, že lidé zmizeli, že kraj se změnil, že nic není jak bylo, a on už s tím moc nenadělá. Možná bychom mohli říci, že je to smutný příběh člověka, který na konci své životní pouti poznává krutou tvář osudu. Ale v podání Lindgrena to tak nevyznívá. Přes všechno emoční vypětí jsou totiž hlavní postavy podány jako s osudem smířené bytosti, které možná pod vlivem zdejšího kraje, kde se snad zastavil čas, po žádných změnách netouží. Přitom autor svým až stoicky klidným vyprávěním do příběhu vkládá absurdní momentky, které čtenáře donutí k mírnému úsměvu, některé možná překvapí až "hřbitovním" obsahem. Např. popis, jak výborný je vynález motorové pily, mimo řezání dřeva i na porážku jehňat, či hláška švédské policie, která si pro vraha přijede až zítra, protože nemá čas, ale ať vrah nepanikaří, určitě si ho do dvaceti čtyř hodin vyzvednou. Mezitím si může zabezpečit dům. Prostě autor v sobě nezapře svoji náklonnost k jisté absurditě. Tu mimo jiné jakoby ještě zvýrazňoval i tím neustálým důrazem na oslovování hlavního hrdiny celým jménem.

Tento krásný příběh o bezmocnosti jedince vůči vůli masy či osudu je dalším skvělým příkladem severské literatury, kde se nikdy neopomíjí role přírody.

Knihu v překladu Zbyňka Černíka vydalo na jaře 2009 brněnské nakl. HOST.

21.10.2009