80 %

Klabouch, Vratislav - Rudolfovsko

Nebudu asi daleko od pravdy, když napíšu, že mimo místních a obyvatel Českých Budějovic o Rudolfově nikdo neví. A přece byly doby, kdy si jej Rudolf II. nadmíru považoval a spolu s blízkým Adamovem mu udělil významná městská práva. Avšak stavovské povstání a následná třicetiletá válka vykonaly s programově německým a protestantským městem své. Navíc i stříbrné žíly se vyčerpaly a třetí nejvýznamnější těžební oblast renesančních Čech zahájila svůj pozvolný rozklad.

Naštěstí má Rudolfov Vratislava Klaboucha, který je lokální patriot nejen slovem, ale i činem. Kromě naučných stezek a místní politiky, je hlavním plodem jeho práce kniha ze série Zmizelé Čechy. Formát je tedy klasický, pár desítek stran textu a lavina historických fotografií. Téměř vše, co naleznete v knize, si můžete přečíst v heslu Rudolfov na Wikipedii. Hlavním a podstatným jsou pochopitelně historické fotografie, přesně 166 fotografií (a sem tam nějaký ten náčrt).

Autor se sice již v mottu knihy kaje a praví, že ví, že Rudolfov není v pravém smyslu městem, ale přesto že mu duše nedá na něj nemyslet. Kniha zůstane oblíbeným dárkem rodákům a většina nákladu zůstane v knihovnách, ale autorovi je třeba vyslovit dík nejen za to, že vytváří a zaznamenává dějiny. Ostatně, měl-li by Rudolfov to štěstí jako Český Krumlov, Telč nebo Slavonice a setrval ve stavu z let svého největšího rozkvětu, určitě bychom jej nepřehlédli v žádném průvodci. Takto nezbývá než obdivovat kolik podivuhodných pravidelností v tomto pozoruhodně živelně založeném městě nalezneme. Alespoň na připomínku toho, jak snadno se tvoří okultní dějiny.

Vydala Paseka v roce 2008.