90 %

Kerrigan, John - Smrt Rommelovi

Okřídlená dýka je už neodmyslitelně symbolem elitní vojenské jednotky SAS (Special Air Service), která sídlí v anglickém Herefordu, a která je považována za nejlepší, a tedy i nejnebezpečnější vojenské seskupení v současném světě. Její historie se píše od druhé světové války, kdy vznikla, aby pomohla anglické armádě v boji proti Rommelovi v Africe. O jejím vzniku a následných akcích píše ve svém volném cyklu i spisovatel Charles Whiting, zde používající jeden ze svých mnoha pseudonymů John Kerrigan (více je známý jako Leo Kessler).

Autor vytvořil jedinečnou směs fikce a reality, kdy vlastně na základě dochovaných dokumentů a memoárů se pokusil složit příběh o vzniku SAS. Některé postavy jsou pouze fiktivní, ale jiné, jako např. zakladatele SAS kap. Davida Stirlinga, nebo generála 8. britské armády v Africe sira Auchinlecka, jsou skutečné historické postavy.
Děj knihy nás zanese do roku 1941, kdy v africké poušti dostávají anglické jednoty pořádně "na frak" od německých Afrikakorps vedených slavným generálem E. Rommelem. Jak se píše už v knize, a nejen v této, Rommel v Africe nevyhrával jen díky své genialitě, ale hlavně díky neschopnosti anglického neprogresivního vedení války. A právě proto se na scéně objevuje kap. Stirling, který chce vytvořit novou a velmi speciální jednotku. Zkostnatělá anglická generalita tomuto nápadu není vůbec nakloněna. Nějaká "zvláštní jednotka" , která má v úmyslu popírat základní pravidel fairplay ve vojenství, to prostě nemůže mít úspěch. Jako většina nových nápadů má z počátku své "mouchy" , první akce byla dost katastrofální, když se proti SAS spiknula i příroda, ale muži kap. Stirlinga se svého nápadu nechtějí vzdát, a tak do každé další akce jdou ještě s větší vervou,a hlavně s více bojovými zkušenostmi.
Čím se staly knihy Charlese Whitnga populární, je hlavně v jeho vypravěčském talentu. Jak už napsal populární Stephen King, je jedno jak je zajímavý příběh, když ho autor neumí poutavě převyprávět čtenáři, pak je určen k zapomenutí. Whiting se nesnaží nijak své hrdiny idealizovat, každý z nich je osobnost, a možná v pravidelné armádě by jim mnoho z jejich skutků neprošlo beztrestně. Z chladnou bravurou nám předvádí krvavost války, s jejím nemilosrdným zabíjením bez morálních zábran. Ale taková je v syrovosti každá válka, jak říkají hrdinové z knihy: "Když ne já jeho, pak musí on zabít mne. Volba je pro mne tedy jasná!"
Pro všechny fanoušky válečných příběhů bude tato i další knihy o SAS velmi přitažlivé. Děj vás chytne už od prvního řádu, a možná stejně jako mne vás mírně překvapené pustí až pozdě večer po přečtení poslední stránky. Tyto knihy asi nikdy nebudou aspirovat na Nobelovu cenu za literaturu, ale Whiting svou profesi spisovatele zvládá dokonale.

03.06.2005