90 %

Higginsová, Fiona E. - Černá kniha tajemství

Znáte ten pocit, když se temnota zpoza očí dostává před ně a obaluje vás ve dne i v noci? Kdy vám srdce těžkne a hrdlo se svírá, ale strachem ani láskou to není? Znáte ten pocit, kdy každý krok představuje ohromnou námahu a každý další den jen připomíná bídu a prokletí, jichž jste se stali obětí? Znáte to? Také se zpocení budíte uprostřed noci? Takže také máte své děsivé tajemství. Možná jste udělali proti své vůli strašlivé věci, možná jste se jen nechali svést některou ze svých vášní. Ať tak nebo tak, nemůžete s tím žít. Existuje ale řešení, alespoň v knize Černá kniha tajemství od Fiony Higginsové.

Do malé anglické vísky s poetickým názvem Pagus Parvus se před nedávnem přistěhoval "důvěrný" zastavárník Joe Zabiddou. Nemá ovšem zájem o omšelé šperky a otlučený nábytek. Když za ním bez ostychu přijdete o půlnoci, usadí vás do pohodlného křesla a měsíční svit vás sám ponoukne, abyste mu začali vyprávět. Úleva se dostaví takřka okamžitě. Váš příběh bude zapsán do černé knihy tajemství a bude poctivě vyvážen penězi. Diskrétnost je pochopitelně samozřejmostí.

Fiona Higginsová vyniká lehkým a poutavým stylem bez zbytečných popisů, které dnes většinu čtenářů, obzvláště mladších, spíš odpuzuje, než přitahuje. Její kniha je prostoupena až naturalistickou krutostí, morbidními historkami a neustálým připomínáním deště, šedi, mlhy a absence slunečního svitu. Čtenář je obklopen atmosférou bídy a deprese. Přesto nepropadá malomyslnosti, jelikož úhelným aspektem příběhu je tajemství. Proč Joe Zabiddou vykonává práci důvěrného zastavárníka, odkud bere peníze, jimiž vyplácí lidská tajemství a jaké jsou jeho úmysly? Proč se nikdo nesmí dotknout jeho exotické žáby a jaký příběh se pojí k dřevěné noze ve výloze? Dějový zvrat na sebe nenechá dlouho čekat a pointa není zcela předvídatelná. Typograficky je kniha uzpůsobena velmi příjemně a decentně a napomáhá čtenáři příběh zhltnout na jeden zátah. Kombinace všech výše uvedených věcí mi nakonec připravila jeden z nejlepších čtenářských zážitků tohoto roku.

07.10.2009