100 %

Delalandre, Benoit - Cesta kolem světa

Albatros v edici Karavana představuje velice poutavou a zajímavou naučnou dětskou knihu Cesta kolem světa, jejíž upřesňující podtitul zní Atlas pro nejmenší... Kniha je vhodná pro zvídavé nejmenší děti, je to jednoduchý, názorný a obrázkový atlas, který seznamuje děti se základními geografickými pojmy. Tato poutavá dětská hrací kniha je zahrnuta pod tématem "Škola hrou."

Publikace je provedena v pevné a kroužkové vazbě, je bohatě barevně ilustrovaná, některé listy jsou rozkládací, čímž je kniha pro dětské oči velice přitažlivá. Formát 237 x 278 mm, počet stránek je 64.

Někdo může namítnout: "Proč recenzovat dětské knihy?" Já si osobně myslím, že každá kniha, i ta pro malé děti, si zaslouží recenzi. Na našem trhu je opravdu přebohatá nabídka dětských knih, jak se rodiče pak mohou orientovat a to nejlepší pro své dítě vybrat? Nejspíše na základě svého vkusu, vzpomínek na své dětské knihy, na základě reklamy a propagace nebo někdy snad i recenze... Po více jak desetileté zkušenosti klidně mohu potvrdit, že se již od nejmladšího věku děti více zajímají o knihy naučné, poznávací, kterým dávají přednost před pohádkovými.. Dnešní děti mají velké poznávací možnosti: zvířata, příroda, lidská společnost, historie, moderní technika i zeměpis... V současné době vycházejí opravdu nádherné dětské knihy, které například před třiceti lety téměř neexistovaly! A jestli snad existovaly, pak byly pro většinu dětí nedostupné a dnes jsou již příliš zastaralé. Vždyť i stálice pohádkových postaviček jsou dnes zasazovány do rámu současných technických vymožeností nebo jsou dětem předkládány v podobě lákavých hracích a poznávacích knížek (např. Cestujeme s Krtkem)...

Kniha Cesta kolem světa má hlavně nádherně barevnou knižní obálku, na začátku je Obsah a následují jmenovitě jednotlivé kontinenty, jejich mapy, příroda, zvířata, lidé aj. Následují Vlajky států Světa a na konci je Rejstřík.

Nejdříve je představena Evropa, která je přehledně vyobrazena na mapě, jsou zde vyznačena moře, řeky, lesy, zvířata a lidé. Evropa je rozdělena podle světových stran. Barevně jsou označeny jednotlivé státy a jejich hlavní města a charakteristické zvláštnosti, stavby nebo zvyky, jak zde lidé žijí.

Následuje Afrika, Amerika (ta je též rozdělena na Severní a Jižní), Asie, která je rozdělena na Blízký a Dálný východ, Indii, Sibiř, Čínu, Japonsko, Koreu, Barmu, Vietnam a Kambodžu. Poslední je Oceánie, kde se nachází Nový Zéland, Nová Kaledonie, Papua Nová Guinea, Austrálie, Arktida a Antarktida. Každý kontinent se skládá z rozkládací mapy a doplňujících stránek, kde jsou informace všeho druhu od historie až po současnost, od přírody až po techniku.

Cesta kolem světa neukazuje dětem pouze zeměpisná fakta, ale dává informace o životě zvířat, o lidské společnosti, o náboženstvích, tradicích, o otrocích, o historii i současnosti, zmiňuje památky, novodobé stavby, ale hlavně přírodu, která nás obklopuje. Zmiňuje oceány, moře, řeky, vlajky států i naši Českou republiku. Mne zaujala část, kde jsou barevně zobrazeny vlajky, rozdělené podle kontinentů a jednotlivých států.

Na konci knihy je velký rozkládací plakát - atlas celého světa, samozřejmě barevný a velice přehledný, po straně v černém sloupku jsou popsaná ta nejdůležitější Světová nej... Například nejhlubší jezero, nejmenší savec, atd.

Na zadní straně knižní obálky se nám rýsuje Česká republika se svými třinácti kraji. Vpravo od přehledné mapy se nachází vlajka naší republiky.

Česká republika

"Tahle malá země leží přímo uprostřed Evropy.

Obklopují ji vysoké hory, najdeme tu nádherné nížiny, rozlehlé lesy, řeky, jezera i rybníky. V mnoha městech se zachovaly překrásné historické památky, které jezdí obdivovat spousty turistů. Celý svět zná česká auta, české pivo a české hokejisty!"

Knihu mohu vřele doporučit, protože význam knihy je obrovský, dítě se odmala učí chápat Svět a nachází své místo v něm, svůj domov. Již malé dítě může ukázat na mapě odkud pochází, kam pocestuje, kde cestovalo a kam se má vrátit. Při dnešních možnostech cestování je to kniha velmi užitečná. Je skvělá.

Ilustrace Clapin, Jérémy.
Mapy Pronto.
V edici Karavana vydalo nakladatelství ALBATROS, 2007.