90 %

Crichton, Michael - Kongo

Americký spisovatel Michael Crichton patří mezi nejprodávanější autory současného světa, každá jeho nová kniha je v zájmu tisku a ostatních médií a jeho honoráře dosahují milionových částek v dolarech. V čem tkví jeho úspěch? Určitě v jeho dokonalém vypravěčském umění, jednoduchém stylu bez zbytečných popisných a emociálních výlevů, a zajímavých ...

Americký spisovatel Michael Crichton patří mezi nejprodávanější autory současného světa, každá jeho nová kniha je v zájmu tisku a ostatních médií a jeho honoráře dosahují milionových částek v dolarech. V čem tkví jeho úspěch? Určitě v jeho dokonalém vypravěčském umění, jednoduchém stylu bez zbytečných popisných a emociálních výlevů, a zajímavých tématech. Jeho tvorbu bychom mohli shrnout asi takhle: jestli byl Jules Verne považován za propagátora techniky v beletrii, pak Michael Crichton je prozaikem vědy. Všechna svá díla píše na vědeckých základech, o čemž svědčí i několika stránková bibliografie použité literatury vzávěru jeho knih. Nejinak je tomu i u jeho románu Kongo (Congo, 1980). V příběhu spojil několik témat. Jednak je to až mystický příběh města opic na březích řeky Kongo uchovávaný mezi domorodci Afriky, moderní technické a marketingové postupy, a konečně i výzkum inteligence lidoopů. Progresivní společnost Služeb pro zužitkování zemských zdrojů a.s. má objednávku na průzkum naleziště vzácných modrých diamantů, které budou hrát velkou úlohu v budoucím rozvoji počítačové technologie. Jde o miliardový obchod, proto všechny možné prostředky jsou povoleny. Problém je v tom, že naleziště se nachází vsrdci černé Afriky. První výprava je vpřímém přenosu satelitní kamerou naprosto zmasakrovaná neznámými bytostmi. Za využití moderní digitální grafiky počítače určily agresory neznámou rasu pralesních goril. Proto se společnost začne zajímat o výzkumy lidoopů a jejich využití v komunikaci slidmi. A najme si známého vědce a jeho gorilí žákyni Amy. Ale černá Afrika nefunguje jako v příručkách. A bílá civilizace je nebezpečně mystifikovaná, jestli si myslí, že všechno zná. Jde tam o život.
Crichton zde opět skvěle skloubil napínavý děj sprůvodcem po světě technologických zařízení pro telekomunikaci. Na jednotlivých postavách nám načrtnul různorodost lidského chování v extrémních podmínkách, na pozadí příběhu i politickou realitu současné Afriky s jejími diktátory a kmenovými válkami, ale v neposlední řadě velmi poutavou knihu, která patří konomu typu příběhů, které čtenáři nedovolí skončit, dokud neskončí autorovo vyprávění. Co mne zaujalo, je i fakt, jak moc jsme byli za socialismu pozadu v počítačových technologiích. Co se této knize vyskytuje, je spojeno v našich myslích skoncem 90. let. Ale kniha byla napsána už mnoho let před Windows a satelity.
Stejně jako naprostou většinu Crichtonových děl, lze i tuto knihu jakémukoliv čtenáři sklidem vřele doporučit. Sám mám kompletní jeho sbírku a už netrpělivě čekám, kdy česky vyjde jeho nový bestseller Prey.

02.11.2004