80 %

Camus, Albert - Cizinec

Útlá knížečka zvící sto stránek a přitom dílo opravdu pořádného kalibru, tak to je Camusův Cizinec, aneb krásný příklad toho že kniha nemusí mít tisíc stran na to, aby obsáhla skutečně veliké téma. O tom svědčí i to, že v roce 2001 byl Cizinec francouzskými čtenáři zvolen za knihu 20. století (za ním se umístil Marcel Proust s Hledáním ztraceného času a dále pak Franz Kafka a jeho Proces). Nemohu ani nezmínit fakt, že Albert Camus je nositelem Nobelovy ceny za literaturu. Po přečtení tohoto jeho zásadního díla nejspíš pochopíte proč.

Děj knihy nás zavede do Alžíru a seznámí nás s mladíkem Mersaultem, který je typický existencionalistický hrdina. Hned na začátku příběhu mu zemře maminka, a tak se vydává na její pohřeb do útulku, kam jí umístil. Už tato nelehká životní situace nám Mersaulta ukáže v pravém světle. Jeho samého se smrt matky příliš nedotkne, nedokáže prožívat druh smutku, který od něj všichni očekávají, naopak je se vším smířen a nechce ze sebe dělat někoho kým ve skutečnosti není.

To je vůbec typický jeho postoj v celém příběhu. Že tento mladý muž nemůže skončit dobře je snad každému jasné, ale jak se to celé stane vám už prozrazovat nebudu.

Při čtení Cizince vám určitě neunikne paralela s výše už zmíněným Procesem Franze Kafky, ten se totiž skutečně stal předobrazem této knihy, dále pak posloužily jako inspirace neméně slavný Červený a černý od Stendhala či Dostojevského Bratři Karamazovi. Stejně jako tato veliká díla světové literatury, i Cizinec nabízí mnoho interpretací a kniha se tak stává aktuální i v dnešních časech.

13.03.2006
TomiFK