Knižní startér - dejte šanci talentovaným autorům a zajímavým projektům

Obecná diskuze: Radši si půjčujete nebo kupujete?

Sidonie Kermack   [04.02.2012]
Obojí
Půjčuji si knížky, které si z finančních důvodů nemůžu dovolit, ale pokud mě některá opravdu zaujme, tak si ji i koupím. Výhoda půjčování je v tom, že pak nemusím litovat, když knížka nesplnila mé očekávání navzdory lákavému titulu, anotaci i osobě autora, vyhozených peněz.
tamara   [09.03.2010]
Také si půjčuji,
protože od té doby, co manžel uklidil knihovnu, nic nenajdu, i když vím, že knihu vlastním. V naší studentské knihovně se najde leccos, někdy opravdu poklady, a bylo by jich víc, kdyby mnoho knih nebylo odvezeno do Olomouce. Nemáme ovšem počítač ani informační centrum, o jakýchkoli vymoženostech se mi může jen zdát, knihovna pracuje stylem, jak byl zaveden snad za dob Franci Josefa, přesto (nebo právě proto?) mám čtenářů nepočítaně. Není nad to - hrabat se v regálech, balancovat na žebříku, přitom objevovat třeba první vydání klasiků i "klasiků". A to vedu knihovnu téměř čtvrtstoletí. No, 12 tisíc knih se nepamatuje snadno, budiž to vysvětlením, třeba ne omluvou.
BoboKing   [16.03.2010]
Možná budu vypadat jako ňouma, ale v jaké knihvně to pracujete? To máte tak rozsáhlou domácí knihovnu, nebo je to nějaká (univerzitní?) veřejná knihovna? Ale zase bez počítačů.
tamara   [21.03.2010]
"Pracuji" ve školní knihovně. Uvozovky jsou proto, že je to spíš dobrovolná činnost. Knihovny máme dvě, ta odborná je vybavena přibližně slušně, ta má - beletristická...no prostě nejsou peníze.
Doma máme knih nepřeberně, většinou historické a odborné, v regálech jsou ve 3 ! řadách, no, pak tam něco hledejte.
bookcase   [24.02.2010]
Hlavně půjčuju...
Taky jsem jako knihovnice přímo u zdroje a tak si knihy půjčuju, půjčuju a půjčuju. Kupuju si knihy, o které se nechci s ostatními čtenáři dělit :).
Akorát mi to půjčování začíná přerůstat přes hlavu, vychází tolik krásných knih, co si chci přečíst, že mi poličky v knihovně doslova praskají ve švech.
Dělala jsem na dětském oddělení, tam jsem přišla na chuť fantasy žánru. Jen děti moc číst nechtěly, spíš je táhly počítače, musely jsme se s kolegyní hodně snažit, abychom je ke knížkám přitáhly. Teď jsem na dospělém a je to úplně o něčem jiném. Běhám, vyhledávám, doporučuju, komentuju, prostě tady knížkami žiju ;-).
Co se týče vůně knih, je nepřekonatelná. Nové knihy voní krásně, ráda k nim čichám, ale to asi všichni tady, jak tak čtu.
Hana   [03.03.2010]
Hlavně půjčuju...
Už od malička mám hrozně ráda knížky. V současné době pracuji ve školní knihovně a dávám vám za pravdu, že vůbec není lehké v současné době nalákat děti od počítačů ke knihám. My jsme na nich vyrostli, ale pro současnou dětskou generaci jsou knihy nutné zlo. Mám tu pár stálých čtenářů a stále se snažím získávat nové milovníky knih. Vymyslela jsem akce v knihovně, kdy pozvu naše učitelky z 1. stupně na besedu o nějaké knize. Zpravidla přijdou v daný měsíc skoro všechny třídy, kterým je beseda určená a zároveň si děti půjčují knihy domů. Nejspokojenější jsem s prvňáčky, kteří mají neobyčejné dotazy a opravdu se chtějí co nejrychleji naučit sami číst, aby nebyli závislí na nás dospělých. Kéž by jim to nadšení dlouho vydrželo! Žáci 2. stupně na besedách zpravidla zlobili a často akci sabotovali, a tak se snažím získávat čtenáře mladších ročníků. V tomto zaměstnání jsem totiž teprve krátce, pouze 2 roky. Začíná se už trochu blýskat na lepší časy, neboť některé děti jsou již v současné době na 2. stupni a stále za mnou chodí pro knihy, což považuji za svůj velký úspěch.
bookcase   [03.03.2010]
Držím vám palce, ať máte úspěch v "lákání" dětí. A "netlučete" se s klasickou knihovnou? Máte jiné akce?
Hana   [04.03.2010]
Hlavně mě ta práce baví..
Pochopitelně nemohu tituly ve školní knihovně konkurovat naší městské knihovně, která je nedaleko naší školy, ale přesto sem chodí poměrně dost dětí. Některé chodí zároveň do obou, neboť třeba zrovna v městské nemají ten titul, který potřebují k povinné četbě. Od té doby, co jsem zde nastoupila, tak už děti nechodí s učitelkami na besedy do města, ale raději přijdou za mnou. Říkají, že jsou spokojené s volbou mých akcí a pokud mají samy svůj podnět, který se hodí k výuce literatury, tak jim ráda vyhovím. Nedělá mi problém načíst si nějakou jinou literaturu, mnohdy se dostanu k zajímavým knihám, které by mě třeba ani nenapadly číst. Ke každé besedě nachystám dle věku nějakou anketu, testík, křížovku a pochopitelně pro prvňáčky nějakou omalovánku nebo kreslení k určité knížce. Snažím se, aby se všichni zapojili a těšili se do knihovny na další měsíc, zatím se tyto akce daří. Na konci školního roku jsem udělala takový průzkum spokojenosti s mou prací knihovnice a u dětí jsem obstála velmi dobře. Již teď chystám opět něco obdobného, abych věděla, zda to moje úsilí není zbytečné. Důležité je, aby člověka práce totiž bavila, což v mém případě opravdu platí :-)
BoboKing   [04.03.2010]
Pro Hanu
A chci se zeptat, vy v té škole pracujete jako učitelka a máte na starost knihovnu, nebo snad si škola platí knihovnici na plný úvazek? Já se přiznám, že u nás v Ostravě je super dětské odd., kde snad každý den dělají nějaké akce. A fajn je, že jejich filozofie je dle mého gusta, prostě nenutit jim něco "kulturního", ale přes komiksy či Breziny a Blytonové, atd. je prostě naučit mít rád čtení. A kdo se chytne, ten pak přejde i na "lepší" čtivo.
Hana   [08.03.2010]
Zpožděná odpověď
Omlouvám se, že odpovídám až dnes, ale pátek byl šíleně chaotický den, prováděla se zde údržba na PC a pak už tu opět byly "moje" děti. Ve škole pracuji na plný úvazek, menší část jako knihovnice a zbytek jako vedoucí školního klubu. V naší škole máme 15 zájmových kroužků, a tak je kolem nich docela dost administrace. Většinou se ale zabývám činností s dětmi, které chodí do klubu ráno před vyučováním nebo těsně po něm. Záleží na tom, která věková kategorie se právě sejde a podle toho zaměřím činnost. Někdy si čteme a potom kreslíme, vyrábíme různé zajímavé výrobky nebo hrajeme společenské hry. V současné době naše nejoblíbenější zábava je strategická slovní hra na motivy oblíbené hry "Země město" s názvem ŽAHOUR, opravdu vřele doporučuji :_) V této hře si každý najde to své a zase si může prohloubit znalosti v literatuře, což mě velice potěšilo. Během týdne jsem pro tuto hru nadchla několik rodičů, že ji slíbili dětem k narozeninám nebo za vysvědčení, což je určitě výborné. Vždyť i dospělí si občas chtějí hrát a já jsem moc ráda, že jsem našla další super zábavu i pro chlapce, kteří se ještě do nedávna nechtěli odtrhnout od PC a teď hrají s námi. Každá věc, která nějakým způsobem rozvíjí myšlení člověka, je určitě přínosem a tato hra do této kategorie jistě patří.
bookcase   [08.03.2010]
Jste moc šikovná, vás děti musí nosit na rukou :). A co Andersen? Děláte? My ho letos pořádáme poprvé ve škole. Jak jsem už psala, rekonstruujeme knihovnu, takže nejsou prostory. Jedna škola nám půjčila na tuhle akci družinu, jsme moc rádi, že máme kde být.
bookcase   [08.03.2010]
ŽAHOUR
To je hra, která se prodává - typ společenské? Nebo jste ji vymyslela vy, Hanko?
bookcase   [09.03.2010]
Mohla byste hru přiblížit? Děkuju :)
BoboKing   [09.03.2010]
Žahour
Prodává se za cca 500,-Kč. Možná by více věděl Lamanai, do deskových her dělá.

Viz popis:
Žahour je strategická slovní hra na motivy oblíbené hry Země město

Vybavte si co nejrychleji slova začínající na písmeno hozené kostkou. Dokážete propojit získanými poli protilehlé strany herního plánu, nebo Vám to soupeři nedovolí? Zvolíte raději snadné otázky za málo bodů, nebo si troufnete na těžší, ale lépe ohodnocená témata?

Vyzkoušejte svoupohotovost a znalosti na 132 polích s každodenní i odbornou tématikou, nebo na 7 specializovaných plánech (zeměpis, dějepis, přírodopis, jazyk, osobnosti, moje město, můj partner)
Oficiální stránky hry: http://www.zahour.cz
bookcase   [09.03.2010]
Děkuju za info. No, do knihovny to asi tak snadno nepořídím, ale inspirovat se nechám :)
Hana   [10.03.2010]
Žahour
Bohužel než jsem stihla odpovědět, tak mne někdo předešel, což jsem moc ráda, že tuto hru také někdo zná :-) U nás teď mají děti jarní prázdniny, a tak mám plno práce a nějak nestíhám :-) Už také chystám nějaké besedy na duben. Momentálně jsou u nás v knihovně oblíbené knihy od Joachima Friedricha Čtyři a půl kamaráda s detektivní zápletkou. Máme několik různých dílů a úplně všechny si děti rozebraly na jarní prázdniny. Dále hodně frčí Mikuláš od René Goscinyho, dělala jsem k tomuto autorovi besedu a bylo vidět, že jsem děti pobavila a knihy také rázem odnesly domů. Moje oblíbená knížka je od Františka Nepila Lišky, dobrou noc, ze které dělám dětem besedy o zvířátkách a je znát, že i jim učarovala, zvláště těm nejmenším. Na podzim jsem dělala akci Z pohádky do pohádky, a tak jsme zabrousili na naše i zahraniční spisovatele. Pochopitelně jsem se snažila vybírat takové pohádky, které byly málo známé, aby je děti neznaly. Následoval pohádkový kvíz, u kterého jsme se všichni báječně pobavili. Malým dětem jsem dala doplnit pohádkové dvojice a to jsme se teprve nasmáli. Každá taková beseda má určitě smysl a jsem ráda, že tuto práci dělám.
Iva Klára   [11.03.2010]
Jé, to musí být úžasná práce, skoro Vám závidím...Je moc fajn, že děti před a po vyučování nenecháte jen tak "sedět" a děláte s nimi "kreativní" věci. Nevzpomínám si, že bychom něco tak úžasného měli ve škole, když jsem tam já chodila.Tyhle děti určitě rády chodí do školy!
misanda   [07.02.2010]
kupuju!
já raději všechny kupuju, nové. Ráda "nasávám" vůni knihy a ráda se s ní mazlím :-)...nedovedu si představit "čuchat" ke knížce z knihovny :-)
Little girl   [08.02.2010]
Tak to jsme stejně "postižené" :-)
Iva   [08.02.2010]
Tak to jsem na tom nejlíp, protože tu knížku nejdřív koupím a pak si ji půjčím. Pracuji totiž v knihovně! Takže si domů nosím voňavoučké nové knihy. Na druhou stranu je to někdy trošku depresivní - být mezi takovými haldami knih a vědět, že tohle teda nikdy přečíst nestihnu...
skalka   [08.02.2010]
Ty sa máš.... Ale je vidieť, že ťa to baví. S pracovníčkami v našej knižnici to nie je také ružové. Mňa už prešla snaha dať tip na nákup dobrej knihy. Bolo mi dané najavo, že obťažujem. Tak teda ak vidím, že niečo, čo by ma mohlo zaujímať majú, požičiam si to. Inak knihy kupujem.
Iva   [08.02.2010]
Baví mě to moc a kolegyni taky! Jsme malá knihovna, jen se dvěma pracovnicemi, otevřeno 4x týdně do večera. Domů přicházím docela unavená, ale je moc hezké, když lidi vracejí knížky a chválí, že jsme jim dobře poradily. Dokonce jsme mnohé čtenáře tak rozmazlily, že už vůbec nechodí mezi regály si vybírat a čekají, co jim dáme. Ale to hrabání se je přece v knihovně to nejkrásnější! A na tipy čtenářů většinou dáme, už taky víme, kdo co čte a jestli ten tip bude stát zato. V lednu a únoru taky máme každý rok akci Přejte si knihu - kdo nedostal od Ježíška knížku, kterou si přál, napíše její název na lístek, vhodí anonymně do krabice a my ji opatříme do knihovny. A kdybys k nám chodila Ty, Skalko, určitě bychom na Tvoje rady daly, není nad sečtělého a náročného čtenáře! A už dost lichotek, jdu spát, protože ráno už budou před knihovnou postávat dychtiví čtenáři a budeme spolu klábosit o dojmech a hledat nové knižní poklady. Dobrou noc.
Sára   [09.02.2010]
Tak já jsem na tom také stejně,raději si knihu koupím.Ta vůně je prostě úžasná a pocit,že si ji přečtu jako první je nádherný.Knížku z knihovny musím přečíst rychle,abych ji včas vrátila a pak,když je ta knížka pěkná,mrzí mě,že ji nemám doma v knihovně a stejně si ji nakonec koupim.Strašně závidim Ivě její práci a přeji mnoho čtenářů.
Veronika   [06.02.2010]
Raději kupuji
Já si knihy vždy pořizuji. Velmi často v antikvariátech, nebo na aukru. A proč? Protože si do nich dělám poznámky a často se k nim s láskou vracím, což u půjčených nelze. Ke knize si také uděláte vztah, když jí čtete...je opatlaná, ošahaná...a to je to krásné, když se k ní pak vracíte.
Veronika
BoboKing   [06.01.2010]
Letošní rok prý bude krizový pro knihovny, protože krize se prý plně projeví v rozpočtech vlastně v roce 2010. Jak mi prozradily v Knihovně Ostrava, rozpočet na knihy dostal letos pořádnou ránu a už to prý nebude taková "paráda". A kamarád z největšího velkoobchodu na Ostravsku (PEMIC) řekl, že Ostravská knihovna je poslední knihovna v regionu, které od nich bere knihy. Ostatní prý už nějaký měsíc pro nedostatek financí nákupy zrušily. Bože, chraň nás!
Anna   [15.10.2009]
Knihovna...
jako taková daná v téhle diskuzi:jen vzpomínka,ale milá...Dříve u nás byla knihovna jen jedna:pro dospělé a zároveň i pro děti.Za sebe jsem začla chodit od čtrnácti let,ale s maminkou daleko dříve,na ty dětské....Zavřu oči a cítím vůni té staré,ještě nevyšmajchlované knihovny...i hmatem bych ještě tehdejší knihy poznala.Určitě velký podíl na těchto stále ještě živých pocitech(a přitom letitých,cca čtyřicet let)měl tehdejší systém ochrany knih,obaly byly z voskovaného papíru,či něčím podobným napuštěným papírem a proto asi ten zvláštní specifický odér,co mě ovanul hned jak jsem vešla...nádherné chvíle a časy......
tamara   [07.02.2010]
Ó, kéž bych měla víc než pár tisícovek na rok pro mou (?) studentskou knihovnu. Sponzora nemáme, bohužel. A naši studenti u nás hledají novinky, na něž peníze porostě nejsou.
BoboKing   [07.10.2009]
Krize a knihovny
Chci se zeptat těch, co chodí do knihoven, zaznamenali jste nějak, že by se nějak kvůli krizi tam věci zhoršily? Viditelně méně knihy, méně počítačových katalogů, méně knihovníků? U nás v Ostravě prý tedy žádné vyšší platy, žádné prémie (to se dalo čekat), ale jinak mi připadá, že knih je stále dost, populárních stále i ve více multiplikátech, atd. Nějak jsem nenarazil na titul, který by mne zaujal, a oni by ho neměli. Ale co jinde, na menších městech?
Iva   [07.10.2009]
Pracuji v knihovně malého města (3000 lidí), šetříme, kde se dá, ale to už léta, a jak vím, podobně jsou na tom i knihovny v okolních městech. Samozřejmostí je bezplatná pomoc rodiny při drobných opravách, úklidu, akcích, vícenásobné používání obálek, provázků, nepotištěných známek ... Zřizovatel (město) nám zatím nesnížil částku na nákup knih a časopisů, ale příští rok prý bude horší. Pardubická krajská knihovna už musela i propouštět knihovníky, zkracovat otevírací dobu a nákup knih hodně omezit. Tak uvidíme, co s knihovnami a vůbec s kulturou bude.
Renata   [15.10.2009]
Chodím na pobočku liberecké knihovny na okraji města, té hlavní se vyhýbám. Pro mě je knihovna od dětství spojená s regály knih, na které si mohu sáhnout. Vždycky to byla pohoda, měli pravidelně novinky s celkem malým zdržením, když jsem chtěla něco konkrétně, šlo to poměrně rychle vypůjčit z výměnného fondu hlavní knihovny. Až do našeho slavného zimního mistrovství. Běžkám zelená a čtenáři ať si trhnou, tak to tady teď vypadá.Nového velmi pomálu, skoro nemá cenu tam chodit víc jak jednou za dva měsíce. Jsem vyloženě z přístupu libereckých radních otrávená. Vypadá to, že na pobočky přestali skoro kupovat a na hlavní je všechno kloudný rozebraný takže na výměný fond se moc nechytám. Takže teď kupuji, protože bych přišla o všechny ty Tajné deníky, Pany Pipy, Larssony, Vybrané okruhy z mechaniky pohrom, i o Eleganci ježků. Buďte rádi, že nemáte průkazku do Liberce, tady si ted vážně nepočteme.
Blbý je, že ceny knížek šly dost nahoru, takže už nechodím utrácet do knihkupectví a nakupuji přes internet. Dřív jsem byla věrná svému dvornímu knihkupci.
BoboKing   [16.10.2009]
V menších městečkách na ostravskokarvinsku už prý taky skončili s nákupem knih do knihoven. V ostravské knihovně to prý je vidět i na tom, jak roste počet požadavků o MVS (meziknihovnivkou výpůjční službu). Je to jediný způsob, jak se čtenáři o menších měste a vesnic teď dostanou k novým či zajímavým knihám.
Iva   [16.10.2009]
jenže za každou knížku půjčenou přes MVS musí zaplatit - alespoň poštovné, což u poslání jedné tenké knížky (doporučeně) je 37,- Kč...
Iva   [08.02.2010]
MVS
S novým rokem je všechno ještě horší, protože kromě dvou velkých knihoven nám ostatní "dodavatelky" meziknihovních výpůjček oznámily, že budou fakturovat i svoje poštovné (jde o 50,- až 80,-Kč za zásilku). Byli jsme nuceni pro naše čtenáře zvýšit poplatek za MVS z 35,- na 70,- Kč, a ani to možná nebude pokrývat náklady... Počet výpůjček MVS klesá, objednávají si jen studenti, a to učebnice, protože bez toho se neobejdou. O beletrii za 70,- už není zájem.
Od zřizovatele dostáváme letos poprvé po letech méně peněz, dopad to má na nákup knih, protože režijní materiál, energie, služby atd. jsou na minimu už léta. Snad se to od příštího roku bude zase zlepšovat...
Iva   [08.02.2010]
Ještě jsem zapomněla: když se bude nakupovat méně novinek, aspoň si čtenáři zase vzpomenou na starší knihy, které v neustálem přívalu nových a nových knih leckdy zbytečně brzy zapadly. A my - knihovnice - budeme novinky vybírat ještě obezřetněji, pročítat více recenzí a kritik, dávat na rady z Knihovnice.cz, abychom neutrácely za "škvár".
Element   [30.05.2009]
Teď se mi podařil husarský kousek. V knihovně jsem narazil na Čapkovy Povídky z jedné a druhé kapsy. Oboje za směšných 5Kč. Tak jsem si je samozřejmě koupil. Stejně mě čekají do maturity, tak si je alespoň mohu v klidu domova přečíst. A za týden jsem navštívil Dobrovského a viděl, že jeden díl stojí téměř 200Kč. Tak nevím, ale si Čapka cením víc než na mizerných 5Kč
Lenka   [02.04.2009]
Ještě se chci zeptat, když jsou tu samí čtenáři, píšete si, které knihy jste přečetli a jaký z nich máte pocit? Nemyslím takový povinný školní čtenářský deník, ale osobní. Teda viděla jsem i naprosto úžasné čtenářské deníky. Nejen o přečtených knihách, ale i vlepené články, recenze, obrázky či vztupenky z divadel a k nim pár slov. Mohlo by být dost zajímavé, po několika letech to otevřít, zalistovat a přečíst. Já mám totiž někdy pocit, že mám z knih mnoho věmů, dojmů a myšlenek a nějak jsem nenašla jejich využití nebo zpracování. Má někdo podobný problém?
Lenka   [02.04.2009]
Omlouvám se, ale uniklo mi na prvním řádku slovo "někdo"
Element   [02.04.2009]
Já si deník vedu.Zatím takový školní, ale snažím se, aby byl osobnější a ne tak moc povinný
Lenka   [03.04.2009]
Taky jsem to tak ve škole dělala. Vždy jsme přidávala osobní názory a dojmy a nepsala jsen obsah. Včera jsem jím zrovna listovala. Spoustu knih z deníku jsem četla znovu a měla jsem chuť k daným zápiskům nové věmy přidat.
Michala   [02.04.2009]
deník
Můj táta si píše přečtené knihy celý život. Dneska je mu k osmdesátce a má popsáno asi deset kroužkových bloků. Když zrovna nemá chuť na čtení nějaké knihy, často si listuje ve svých starých záznamech. Někdy se nechá svým názorem starým třeba 30 let inspirovat a knihu přečte znova, napíše si nový zápis a zařadí ho za ten starý... Je to opravdový sběrný dokument, který víc než o knihách vypovídá o něm. Jen se bojím, aby v nějakém záchvatu jarního (či spíše podzimního) úklidu ty deníky nevyhodil. Pro vnoučata to bude daleko lepší výpověď o dědečkovi, než nějaké filmy nebo fotoalba.
Lenka   [03.04.2009]
Tak to je úžasné! To by stálo za přečtení. To je opravdu vzácnost!
římanka   [03.04.2009]
...já si vedu deník už od 1. třídy základní školy. Přestala jsem na pár let v pubertě, ale pak se k tomu zas vrátila. Také si paralelně vedu sešit, kam si zapisuji věty, které mě v knihách zaujaly. Ráda si oba deníky listuju a navozuji si vzpomínky...
Anna   [15.10.2009]
ˇUžasné...
řešení jak prezentovat část svého niterného života,tatínek musí být skvělý člověk,klobouk dolů....Taky si myslím,že by to měl nějak zkompletovat a vydat,já bych zájem určitě měla....
Nika   [30.03.2009]
štamgast knihkupectví
Ahoj, moc ráda brouzdám Knihovnicí a vypisuju si tituly co si půjčím. Jenže těch super knížek bylo tolik, že jsem z knihovny táhla knížky po kilech. A bohužel je pak nestíhala číst (a to jsem blázen co většinou čte na jeden zátah, neboť se nedokáže odtrhnout - včera jsem četla do dvou v noci, ale pak to vstávání do práce...). Doma mám nečtenáře a bydlíme v garsonce. Kolikrát já už dočítala na záchodě, aby mě u toho nerušila "bedna". Dřív jsem vyšilovala kvůli fotbalovým tréninkům a teď díkybohu za ně! :)) Každopádně jsem zjistila, že když se mi knížka líbila, tak jsem jí "musela" mít doma a stejně si jí koupila. Takže teď jsem VELMI častým návštěvníkem knihkupectví a antikvariátu (už mě znají a majitel mi vždy dá množstevní slevu...). Můj nečtenář už šílí, neboť sice nečte, ale má představu co můj kůň stojí. A to nemluvím o tom, že v jednom pokoji mám tři knihovny. Ale nemůžu si pomoct. Mám sen, že jednou budu mít jeden pokoj zařízený jako knihovnu. Těžké police z masivu až do stropu a uprostřed místnosti jen pohodlný ušák, podnožku a stolek na čaj. Hmmm...
Element   [30.03.2009]
To je asi snem nás všech :-)
Peťule   [31.03.2009]
Tak až na velikost bytu je to u nás úplně to samé :) Asi to dám přečíst nečtenáři manželovi, aby věděl, že je nás opravdu víc :))
Nika   [31.03.2009]
určitě dej
ať vidí, že nás postižených je víc. :)) Můj nečtenář tvrdí, že na knihy nemá čas. Zato já... čas a peníze najdu vždy! Zrovna před chvílí jsem se vrátila z oběda a vzala to cestou kolem antikvariátu. No jasně, že mám v tašce tři další... Když k nám měl přijít na návštěvu táta (taktéž velký čtenář), tak dostal instrukce ať se hlasitě nejeví nad množstvím nových knih, které se mi jaksi vylíhly v knihovně. Nečtenář si tohoto jevu moc nevšímá dokud ho na to někdo neupozorní. :)) Bohužel si uvědomuju, že ta naše králíkárna není nafukovací. Babička mi teď nabídla své knihy - samou klasiku ala povinná četba, navíc stará vydání a nádherné vazby. To i kdybych měla vyházet půlku šatníku, abych je měla kam dát, tak nebudu váhat. Nečtenář ať si brblá jak chce. ; )
Lenka   [31.03.2009]
Jo, to jsme na tom dost podobně. Své olébené autory a knihy musím mít doma. Když mám na nějakou knihu náladu a je zrovna v knihovně vypůjčena, tak má člověk smůlu, ale když je ta kniha doma, tak to je jiná :-) Taky ráda brouzdám po knihkupectví a antikvariátech. Občas si dělám odpoledne pro sebe ( mám dost divoké dítě, tak je to občas třeba :-) ) a vyrazím do Ostravy. Vracím se obvykle s nějakým úlovkem do mé knihovny. Jinak mám dva tokové KONĚ. Mám slabost pro krajkářství aháčkované a vyšívané dečky a jiné bytové doplňky. Vždy mě fascinovaly ty krásné dečky a soupravy naších prababiček a tak se učím různé techniky (jsem samouk) a zdobím si byteček. Z toho můj manžel teda roste. Dva takové koníčky, to už je na něj moc. Ale mám štěstí. I on čte a navíc se věnuje železničnímu modelářství. Tak mi nemá odvahu nic vyčítat, pač já mu taky toleruji jeho hobby. Největší radost z toho všeho má náš malý prcek. Knihy miluje už teď( má dva roky). Konečně pochopil, že opravdu nejsou k jídlu a už si jimi jen listuje a prohlíží si je. Nedávno mi vypáral mou rozháčkovanou dečku a když si s manželem pouštějí mašinky, tak se může radostí zbláznit. Má své dětské knihy, ale nejraději má ty mé. Vždy si jednu vezme, sedne vedle mne a dělá, že čte stejně jako já. Knihy, to je má velká vášeň a bez nich by to prostě nešlo.
S.   [02.04.2009]
A o sebe strach nemáte ? Svěřit ženě sebe, ale knihy ne ... to je tedy podivné ... ale uznávám, že patřící do diskuse na jinak tematicky zaměřené stránky :-)
S.
boboking   [01.04.2009]
Tak u nás doma je jediný nečtenář moje žena. Pak ještě nečtenářem je můj brácha. Jinak celý zbytek rodiny čte stále a rádo. Oba moji kluci bez knihy ani ránu. Starší 9 let, čte snad více než já, a je to takový rozumbrada, že jsem rád, když se mne na nic raději neptá, páč pak vypadám jako otec - idiot. Menší má 4, a tak sám nečte, ale už umí všechna písmenka. Každý večer před spaním čteme nějaké dětské knihy, a pak příjde moje utrpení, protože přečtený příběh musím převyprávět jako nějakou sradovní blbinu. Srandista jsem, ale ne vždy na to mám náladu. Jinak manželka mi slibuje, že až jednou vyhrajem v sazce, koupíme dům, a jeden pokoj uděláme jen jako moji knihovnu. Taky velká knihovna, velmi, ale velmi pohodlné posezení či poležení, a velká lampa nad tím.
P.S. Jinak musím přiznat, že ani moje žena si nesmí půjčovat moje knihy. Prostě mám o ně ... obavu? Strach, že neví, co úžasného drží v rukou?
Lenka   [02.04.2009]
Malému čtu každý den, ale vydrží to zatím jen 2 - 3 minutky. Raději si knihu prohlíží a já komentuju obrázky. On teda zatim nemluvi, jedine co umi je "co to". Takže věci na obrázku mu popíšu 10x a stejně se mě hned zeptá "co to" A pořát dokola. Jinak taky nerada půjčuji knihy. Kromě babičky od manžela a manžela. Vím, že ti hlídají knhy jako oko v hlavě a dost si jich váží. Babičce už je skoro 80, tak ji občas půjčuji své knihy, nebo knihy z knihovny. Babička je dost velký čtenář. Ale stejně jsem nejraději, když je mám všechny pohromadě v knihovně. Když mi nějaká chybí, tak mám blbý pocit. Už ten pohled na plnou knihovnu je uklidňující a někdy mi stačí si jen před svou knihovnu sednout a dívat se na ni. Malému jsem půjčila starší výtisky knih, které mám v lepším nebo úplně novém vydání. Má jich celou hromádku. Vždy si vedle ní sedne a důležitě prohlíží.
emde   [02.04.2009]
Tak ten nepříjemný pocit, když je moje knížka někde "na cestách", ten dobře znám. Strašně trpím, když po mně chce někdo půjčit knížku, nevím, jak se z toho vyvléct, abych se necítila jako bídák, který nepomůže bližnímu svému, ale toto vše bohužel pramení ze špatných zkušeností - nevím proč tolik lidi bere knihu jako předmět, který prostě není třeba vracet. Takže s klidným srdcem a ráda půjčuji pouze své dceři, protože ta je po mamince a chová se k nim hezky:))
Blanka   [22.11.2009]
Tedy musím říct doma jsme 4, já a manžel když nedostaneme knihu pod stromeček, nebo k narozeninám tak jsme šíleně nešťastní, 9 letá dcera miluje knihy kupovat, pak jí musím dlouho nutit k četbě a když dočteme je nadšená, jak se jí kniha líbila, a ta nejmenší dvouletá chce abych jí četla a pak si to podle obrázku předčítá sama. Je úžasné jí poslouchat, tak jen doufám, že jí to vydrží. O velké knihovně sníme s manželem oba, ale ve 2 plus 1 zatím je to jen sen, tak doufám, že v novém bytě po rekonstrukci se k ní dopracujeme.
Nika   [02.04.2009]
plně chápu
obavu o půjčenou knihu a pokud "nemusím", tak jí z ruky nedám. A to v žádném případě nejsem hamoun! Nejde o to, že by mi jí ochmatal někdo jiný, ale, jak říká emde, bohužel většina lidí bere knížku jako spotřební věc, která když se (sama) poškodí, tak se vyhodí. "No co, vždyť už jsi to četla, ne??" Přesně tento postoj zaujímá bratrova přítelkyně - ráda čte, ale že u toho tu knihu zničí ji nezajímá. Tátovi jsem koupila Řeku bohů I-IV od W. S. Četl je táta a pak je půjčil Lucce.... Úplně je zničila!!! Stačilo mi, když jsem jí viděla, jak nebohou knihu rve do kabelky mezi spoustu harampádí (rtěnky, make-up..), chytl mě amok, knihu jsem jí odebrala a zůstala v šoku. Po přečtení jedním člověkem (Lucka se do lidí nepočítá) byla úplně rozklížená vazba, odřená po celé délce (kabelka), na obalu bylo kolečko od kafe(!!), stránky upatlané od čokolády.... Viděla jsem rudě. Kupuju knihy proto, že je chci mít v knihovně, zachovalé pro budoucí generace a vlastní potěšení. Zcela beze studu přiznávám, že knížky, co ode mně táta dostává darem, vnímám jako své budoucí dědictví - jedinou knížku co bratr vezme do ruky je autoatlas. Naštěstí máme stejný vkus - s tátou. A jeden ingnorant z prakticky nové knihy udělal salátové vydání, že vypadá hůř než knihy z knihovny či antikvariátu! Brrr. Ještě teď se klepu vzteky, když si na to jen vzpomenu. Dovolit si zničit knihu, navíc která není moje a patří potenciálního tchánovi. Já bych někam zalezla a bála se vylézt. Lucce je to jedno. Chápete to??? Možná jsem cvok, ale knížky považuju za umělecké dílo, výsledek práce člověka, který po sobě chtěl něco zanechat - myšlenku, svoji fantazii, vzpomínky.... Ne něco, co po přečtení skončí v popelnici - opět se přiznám - párkrát už jsem visela na kontejneru... :)) No ale nechte odvézt na skládku např. Němcové Babičku, vydanou na začátku minulého století, s krásnými ilustracemi a vázanou v kůži. Sice jsem se styděla a byla rudá až po kořínky vlasů, ale nemohla jsem ji nezachránit... Neříkám, že všechny knihy stojí za čas nad nimi strávený, ale do popelnice bych nikdy knihu nevyhodila.
emde   [02.04.2009]
Mluvíš (teda píšeš) mi ze srdce. Nechci se rouhat, ale když mi někdo bere knížku, je to téměř, jako by mi bral vlastní dítě. A s tím kontejnerem jsem se pobavila, tohle jsem sice ještě nezkusila, ale bude to nejspíš jen tím, že u nás nejsou kontejnery s takovým super obsahem, jinak jdu do toho taky:)
Lenka   [02.04.2009]
Naprosto souhlasím s emde a niky. To ničení mě taky dokáže pořádně zvednout ze židle. Já si vždy sundám obal a knihu obalím do obalu na sešity či knihy, abych si je neušpinila a když si je beru ven, tak ještě zvlášť do melé taštičky. Kniha není jen její obsah. Alespoń já knihu vnímám jako celek, obsah, jazykový styl, vazba, obal i celkové provedení knihy. Ráda do nich vkládám voňavé papírové sáčky od čaje. Pěkně knihu provoní. Ale takových lidí, kteří neradi půjčují knihy je více. Strejda je taky velký čtenář a knihy kupuje dost. Dokážeme o nich vykládat docela dlouho, ale nikdy je nepújčuje.V manželově rodině čte téměř každý. Tam je to dědičné :-),ale já jsem ve své rodině černá ovce. U nás nečte téměř nikdo. Teda nedávno začal brácha, ale to je tak všechno. A já doufám, že to malý podědí a naši velkou a stále se rozšiřující knihovnu jednou zdědí.
nightlybird   [30.04.2010]
K zacházení s knihami
Když tak čtu tyto mnohé povzdechy a nářky, musím se pousmát. Stát se vám to, co mně, asi vás hromadně omejou. Jsa vzdělanec, mám mezi svými knihami také celého Jiráska, kterého čtu v originále a tohoto národního klasika mi s gustem (neuměje číst) celého ožral - tím myslím předobal - na jednom ze svých úletů papoušek. Nechutnalo mu pouze Temno, F.L.Věk, Husitský král a Bratrstvo. Takže jak vidíte, jako vandalové se mohou projevovat nejen příbuzní či známí.
A z jiného soudku, knihy jsem dříve kupoval i kdyby na kořalku nebylo ( a s jistou nostalgií vzpomínám na doby minulé, kdy jsme se - spřízněné duše - scházeli v nočních frontách před knihkupectvími a vedli řeči a v zimě se zahřívali slivovicí), teď už si je většinou půjčuji. Ale chraň vás panbu, kdyby jste chtěli půjčit nějakou moji!
J.Kopeček   [02.04.2009]
Pro knihu do popelnice
To mi připomíná, že ve Vietnamu mají (nebo spíše měli) takový zvyk, že popsaný papír je posvátný a bohatí lidé, kteří chtěli nasbírat dobré skutky se na stará kolena převlékli do poutnického úboru, sbírali pohozené popsané papíry a pohřbívali je žehem.
Asi z toho nic zásadního do diskuse neplyne, ale přece jen je to příklad, že téměř všude mají civilizovaní lidé ke knihám zvláštní vztah.
boboking   [02.04.2009]
Z popelnice
Musím se přiznat, že přímo z popelnice jsem knihy ještě nevytahoval, ale lidé často nechají u popelnic tašky s knihami, a tam už jsem pár kousků našel. Např. od Austenové Pýcha a předsudek a Rozum a cit. Byly krásné, očividně nečtené, tak co, že?
Nika   [06.04.2009]
popelnice
No jo. Já a popelnice. Když jsem to někomu (nečtenářům) vyprávěla, tak na mě koukal jak na cvoka. Ale věřila jsem, že vy mě pochopíte.. :))) U nás se bohužel knížky ve smetí objevují často. Povětšinou je to tvorba typu Lenin a já, zlatý komunismus... Jenže, když se tam vyskytne Dumas, Flaubert, Hugo..., tak by jeden brečel. Tenkrát s tou Babičkou to bylo tak, že naštěstí lezela na stohu časopisů, takže byla jako právě vytažená z knihovny. Tento objev jsem učinila někdy brzo večer. Letěla jsem domů pro svého nečtenáře, aby mi jí vytáhnul, že tam nedosáhnu. Naprosto odmítl s tím, že jediné co pro mě v tomto směru podnikne je, že mě "vysadí" a pak se ke mě nebude hlásit. Možná už nikdy, pokud mě někdo pozná.... :)) A tak mě pod rouškou noci skutečně "hodil" na kraj kontejneru. Dodnes, když juknu na knihovnu a Babičku uvidím, tak se musím smát a připomene se mi co tehdy běželo mojí hlavou: co budu dělat až sem zahučím definitivně, nepozná můj zadek někdo ze sousedů... ALE stálo to za to! :))
boboking   [06.04.2009]
Tak musím se přiznat, že jsem se na ty knihy u popelnice nevrhl hned, ale počkal jsem si, až nikdo kolem nebude, a pak se na ně vrhl. Celkem postoj přítele nečtenáře chápu. Ale jinak knihy v popelnicích, zní to drsně, ale je fakt, že ... co s nimi.
Element   [06.04.2009]
Nevím, ale tak co třeba je darovat knihovně? Pořád lepší než je vyhazovat do popelnic
Michala   [06.04.2009]
je to těžké,
víte, ani knihovna nemá nekonečné skladovací prostory. A taky co s těmi Pludky a Kozáky pořád... taky už jsme jich s kolegyní po setmění navozily do kontejneru na papír několik pojízdných tašek. Pravda ale je, že někdy se najde v popelnici poklad. Erbenovy pohádky z roku 25 napříkad, s krásnými ilustracemi... Eisnerův Chrám i tvrz v prvním vydání... :-)
boboking   [07.04.2009]
Přesně tak, knihovny nejsou natahovací. Třeba naše ústřední v Ostravě je zrekonstruovaná asi 4 roky a podle posledních info její skladovací kapacity jsou už v současnosti téměř zcela vyčerpané. A to je pětiposchoďová budova. A lidé se většinou zbavují knih po zděděných knihovnách rodičů a prarodičů, a to je de facto jen produkce 50-80 let. minulého století, kterou z 90% procent nikdo nechce (ani antikvariáty), a knihovny jich mají plné sklady a nikdo to nečte. Tak prostě musí do "popelnice". (sběrny knihy moc nevykupují, a dnes snad nevykupují už nic). Ale vždy se najdou nějaké zajímavé kousky.
Anna   [15.10.2009]
Přesně!
Koukám,že nejsem jediná,co našla hotové poklady u kontejnerů a popelnic a je dobré knihy k nim jen odložit.Kdybych je měla lovit přímo z kojťáku,určitě bych při mé malé výšce přepadla a už se nevyhrabala,no aspoň bych se nenudila,kdybych tam našla zajímavý úlovek.Jinak bydlím na malém městě,kde je poměrně velký penzion pro staré,ale mohoucí lidi a miluji jejich knihovnu!Tam jsou poklady!Je fakt,že náplň knihovny už od počátku sestávala z přebytků či pozůstalosti lidí,co odešli na druhý břeh,ale tím si lepší vychutnám tu krásnou rozmanitost.Protože čtenář je gurmán a jeden má rád marcipán a druhý nugát,mléčnou,hořkou apod.Já osobně ráda knihy vlastním,ale pro nedostatek místa a věčnou nákupní mánii jsem musela knihovnu zredukovat a nechat si jen svoje lahůdky a klasiku,ke které se doufám ještě někdy vrátím,A ty,které sotva znovu budu číst,schválně hádejte,kde skončily a nebylo jich málo?!V knihovně zdejšího penzionu.Snad se tady mohu přiznat i k postranímu, lehce sobeckému konání:tam je místa ještě docela hodně a mám je tam dobře schované.Taky se mě líbí systém opatrování oné místnosti,tedy jejího obsahu,žádná údržba či půjčovní doba,o katalogizaci ani nemluvě,jsou to fakt jen odložené knihy.Věřili byste tomu,že z celého penzionu tam chodí jen dva-tři čtenáři?Uznávám ale,že starší lidí si už raději povídají a taky jim už nemusí sloužit oči.Zdravím všechny a ráda si čtu hezké příspěvky,protože jsme tady(cituji Goetheho):spřízněni volbou.Ahoj všem.Anna
Mirek   [02.04.2009]
Jsem moc rád že jste se podělili o Vaše pociti při půjčování knížek, myslel jsem že jsem divný když nerad půjčuji své knihy ostatním a teď vidím že je nás víc. Ne že bych byl lakomý a nechtěl se s nikým dělit ale když se mi vrátí kniha s ušpiněným obalem ohnutými rohy nebo jinak poničená nebo se nakonec vůbec nevrátí tak jsem z toho smutný. Měl jsem to tak vždycky i sešity ve škole jsem měl vždy obalené, nadepsané, nikde zmuchlané a pak jsem je někomu půjčil a bylo hotovo, nastěstí spolužáci pochopili že mi to vadí a dávali na ně větší pozor. Nechci být na své kamarády naštavný takže se snažím jim raději knížky nepůjčovat. I když na druhou stranu zprostředkování krásného zážitky ze čtení knihy přátelům za nějaký ten ohnutý růžes stojí.
Petr   [02.04.2009]
Teda Niko, ty nám dáváš!!!
ale je to skvelé, že clovek vidí, že není sám. já mam obcas za tu utratu hrozné výčitky, ale zas když to nekoupim, tak ta trýzen jde z druhé strany. ale proste knihy jsou krásna vec, jsem rád že tu jsou
Ajenka   [02.04.2009]
Jak já vám rozumím. :-) Právě jsem se vrátila z obědové pauzy, kterou jsem místo zákusku zakončila v knihkupectví. A hádejte co? Jasně, další přírůstek do domácí knihovničky...
Element   [02.04.2009]
Má mstejný názor, byť je mi 18. Ale to podle mého nehraje žádnou roli. S tvorbou vlastní knihovny jsem začal poměrně nedávno, takže toho v ní příliš nenajdete, ale přesto v ní něco je: Babička, Ira levin -Rosemary má děťátko; King (8 knih); Poslední kabriolet, KOmu zvoní hrana; Hlava 22

a mnohé další. Rozhodněte jse proti vyhazování knih do popelnice a také má mtakový sen: že ve stáří, v důchodu, i když tuším, že ten bude tak v 80 letech, takže se ho možná ani nedožiju.Ale chtěl bych mít místnost, kde zdi tvoří knihovna a v té místnosti stojí mohutné křeslo a poblíž krb. Večer, když bude zima si sednu ke krbu se šálkem horkého čaje, sáhnu po knize, na kterou budu mít chuť a začtu se. Tohle je můj sen. Třeba se má přítelkyně nebo někdy žena k tomuhle snu přidá, nevím, každopádně by to podle mne bylo pěkný. Moc pěkný. Sen, který má každý čtenář.
Lenka   [03.04.2009]
Svou knihovnu jsem začala tvořit kolem 15. Byla jsem ráda za každou knihu navíc. Jako student jsem neměla moc peněz a tak jsem byla ráda za každé Vánoce, kdy jsem všem říkala, že chci knihy. V rodině nečtenářů to byl trochu oříšek. Dávali přednost jiným věcem, ale i tak jsem nějakou tu knihu pod stromečkem našla. Spíše jsem musela využívat knihovny, ale i toto období má své kouzlo. Člověk měl jednu poličku knih a byl na ni náležitě hrdý. Ráda na to vzpomínám :-)
Nika   [06.04.2009]
na věku nezáleží
mě je hezké jedno čtvrtstoletí. Knihy jsem dostávala od dětství a přečetla jsem vše co měl doma táta. Před sedmi lety jsem se přestěhovala do bytu po babičce, která měla velkou knihovnu přes půlku jedné stěny (a že v garsonce máme jen čtyři...:)) ). Nečtenář, který se tam přestěhoval se mnou hned začal s řečmi typu - prober to a co nebudeš číst dej pryč - nešla ani jedna, všechny jsem adoptovala (i když na Dějiny Francie, cca 1000 str. jsem ještě chuť nedostala). Jenže než jsem to přečetla... Na tvorbu vlastní knihovny - z knih, které si koupím já - došlo až tak před dvěma lety. Zato intenzivně! :)) Teď už není volná zeď žádná. Knihovnu máme i nad postelí. Možná nás to jednou zabije, ale když je tolik krásných knih a příběhů, tak se těžko odolává a já jsem v tomto směru slabá povaha. :))
Lotova žena   [13.02.2009]
Hledači pokladů
Do knihovny chodím moc ráda, potkávám tam podobně "postižené"lidi, kteří se vzápětí z knihovny vlečou s narvanou taškou pokladů domů.Několik dní pak nevychází z domu a zápasí se záněty spojivek a vysokým účtem za elektřinu(mladší s výdaji za baterky do baterky na čtení pod peřinou), aby přelouskali příběhy beroucí dech.Hromadí si poklady, které ani mol nezničí:-).Na obsluhu knihovny si nemůžu ani v nejmenším stěžovat, jsou to velmi sympatičtí inspirativní lidé, kteří vám rádi vyjdou vstříct a odpoví na většinu nesmyslných otázek v klidu.Knížky si ráda kupuju,ale je to pro mě svátek neb moje kapsa není sic děravá, leč penězi neoplývá.Kupuju si už jen knihy, které se mi natolik líbily, že je chci vlastnit, číst znovu, půjčit přátelům..topiva mám dost.
boboking   [27.01.2009]
Nezájem o beletrii?
Taky je zajímavé, že podíl beletrie na knižním trhu stále klesá, a přitom podle ankety 60% čtenářů chodí do knihovny kvůli ní, a jen 40% pro odbornou literaturu. A ten trend je podle statistik ustálený roky, či spíše mírně rostoucí.
Lamanai   [31.03.2009]
no, spíš bych řekl, že jde o nárůst nebeletrie než pokles beletrie - knihy k programovacím jazykům a programům, cizím jazykům (učebnice, slovníky), kuchařky všeho druhu a hobby literatura, obrazové výpravné publikace, atlasy - tam cítím vzestupný trend

vzhledem k tomu, že na českém trhu denně přibývá přes 130 nových titulů, mne ten poměr zase tak nepřekvapuje - lidi prostě čtou a né že né, jak se s oblibou tvrdí :-)
boboking   [27.01.2009]
Proč nechodím do knihovny?
V knize Čteme? je uveden jako jeden z důvodů, proč nechodím do knihovny - Líný personál a neochota personálu. Musím říci, že ve větších knihovnách , kde jede většinou všechno přes internet a počítače, už tak přímo personál nepotřebuju. A jde o opravdu o jednotlivé zaměstnance, ne kolektiv. Přiznám, že když jsem jako mládežník chodil do jedné ostravské knihovny (dnes už není), tak tam pracovala "personál", který na otázku odpověděl , koukni se do katalogu (systematického), který neměl hlavu patu, a tak jsem se už nikdy na nic raději neptal. Ale jak říkám, je to vždy určitá osoba. Například vždy mne strašili, jak strašné jsou úřednice sociálky, ale za ty roky co tam chodím na přídavky pro děti atd, jsem ani na jednu "nepříjemnou" nenarazil. A to jsem ani jednou nedokázal ty formuláře vyplnit. Kromě jména a adresy jsem ničemu jinému nerozuměl. A ony mi tam vždy pomohly, a vyplnily to za mne.
Michala   [27.01.2009]
strach z knihovnic
Do knihovny jsem se bála chodit kvůli protivným a nafoukaným babám v ohavných pláštích. Byl to hlavní důvod, proč jsem vystudovala knihovnictví a pracuji v knihovně. Snažím se řídit se heslem "Nejsme jako oni" :-)
římanka   [28.01.2009]
...my máme asi dokonalou knihovnu, personál samí vystudovaní odborníci, kteří vždy poradí, doporučí, vyhledají a dokonce si pamatují, jaký typ knih mám ráda a sami mi navrhují, co by se mi mohlo líbit a co ne. Jsem nadmíru spokojená. Nikdy jsem se vlastně s neochotným personálem v knihovně nesetkala.
Michala   [28.01.2009]
časy se mění,
knihovny a knihovníci rovněž. Tehdy byla půlka knih v lepším případě zavřená ve skladišti se zákazem vstupu do veřejných prostor. To, co stálo na regálech, bylo jednotně zabalené do vyšisovaného balicího papíru. Dobrou knihu abys pohledal mezi všemi těmi Řezáči, Kozáky a Pludky. Dneska už celkem chápu, proč knihovníci neměli tu pravou chuť do práce. Sláva, že je to pryč.
boboking   [29.01.2009]
Já si myslínm, že hlavní je mít aspoň přehled o současném trhu a umět ovládat vyhledávací program, aby se jako vědělo, co kde se má hledat.
Michala   [29.01.2009]
vyhledávání knih
Řekla bych, že to už snad dneska knihovníci umějí, ovládat svůj knihovnický systém, myslím. Horší je to s tím přehledem o současné knižní produkci a vyhledáváním v jiných knihovnách nebo v souborných katalozích. Někdy je lepší najít si knihu sám přes internet, třeba na www.caslin.cz, a od své knihovny chtít rovnou a nekompromisně knihu sehnat pomocí MVS.
Michala   [29.01.2009]
a ještě
a ještě je dobré vědět, že bohužel ne všechny knihovny se účastní v Souborném katalogu ČR, i když jich stále přibývá, a to nejen odborných. "Zářným" příkladem je Městská knihovna v Praze. Její fondy je nutno prohledávat přímo u nich, tj. na www.mlp.cz . Pokud to člověk při vyhledávání opomene, přijde o informace.
boboking   [29.01.2009]
S vyhledávačemi na webu je to vždy tak všelijak. Caslin JIB, případně NK ČR, nikde není vše. Vím, že jsem zkoušel i tak proslavený systém MVS z knihovny Karviná, ale ten mne dosti zklamal, nehledám v něm informace. Prostě když selženou databáze, prostě hodit na google a hledat jinak. Ale co mne zajímá, je městská v Praze. Jejich webový název jsem stále nepochopil. www.nkp.cz je Národní knihovna Praha, www.kmo.cz je knihovna města Ostravy, ale co je www.mlp.cz?
Michala   [29.01.2009]
:-)
Municipal Library
Mirek   [30.01.2009]
já jsem si to pojmenoval jako Městská Lidové Praha od té doby si pamatuju že je to www.mlp.cz
boboking   [31.01.2009]
Přesně takovou pomůcku jsem měl taky. Ale nevěřil jsem, že to tak je naschvál.
boboking   [29.01.2009]
Tak o tom přehledu, všichni přiznávají, že náš knižní trh je dost chaotický, je přímo přezásobený tituly. Podle nějaké statistiky z NK ČR máme snad nejvíce titulů na obyvatele. A ty vyhledávací systémy, já bych zase neříkal, že knihovníci jsou v tom profíci. Spíše v knihovně je jeden, který to má na starosti a ostatní zase něco jiného. Ale zase jde jen o přístup, kdo to povolání bere jako své hobby, tam ví samozřejmě více.
Michala   [29.01.2009]
knižní trh
Celkem obstojná pomůcka pro orientaci na knižním trhu je tenhle web:
www.almanachlabyrint.cz, i když v něm také všechno nenajdeme.
Liška   [29.01.2009]
Tak naše knihovnice ta nemá vůbec přehled bo se mě vždycky ptá a kdo to napsal a to upozorňuji ptám se na klasiku tož to mě vytočí a nepůjčuji si protože ty knížky tak divně smrdí .Do knihovny doprovázím klienty tak tam
jen čmuchám po knížkách co tu doporučujete :)
otula   [16.03.2010]
proč chodím do knihovny
Mám s knihovnou přesně opačné zkušenosti. Chodím do Knihovny Jiřího Mahena v Brně - Černých polích. Paní, která tam pracuje, je velice ochotná, když něco nemohu najít, tak mi to najde, případně donese ze skladu. Když jsem chtěl půjčit Pullmana, zavolala mi paní z dětského oddělení a poslala mne s ní. Navíc mne to vrací 30 let zpět, kdy jsem prolízal regály knihovny jako dítě :-)
katka   [13.01.2009]
Knihy versus e-book
Já jsem jednoznačně pro knihy klasické. V naší rodině fungují ale i e-knihy a to v případě, že se objeví NĚCO co člověk prostě MUSÍ mít a HNED a kupovat to nechce. Zatím to byl Kulhánek když ještě nebyl vydán a teď Stmívání a další asi 3 díly. To se týká ale mých dětí.
boboking   [13.01.2009]
Ach ty pirátské servery! Ale třeba s tím Kulhánkem, to jsem nikdy nepochopil, jak může být na webu něco, co ještě nevyšlo? Vždy jsem slyšel o např. Cestě krve 3, ale tu přece kulhánek nikdy nenapsal? Ještě když tvrdí, že CK 1-2 je to nejhorší co vytvořil.